BeCommerce Awards: De Bijenkorf.be voted best webshop active in Belgium | BeCommerce


BeCommerce Awards 2022: “Customer centricity van webshops beslissend in deze editie”
De Bijenkorf.be uitgeroepen tot beste webshop actief in België

Brussel, 29 september 2022 –  Brussel, 20 oktober 2022 - Vanavond heeft BeCommerce, de Belgische federatie voor de e-commerce, voor de zeventiende keer de BeCommerce Awards uitgereikt aan de beste webshops die actief zijn in België. Grote winnaar onder de webwinkels die zich dit jaar inschreven, is luxe- en premium modewinkel De Bijenkorf.be, dat de prestigieuze BeCommerce Award 2022 in de wacht sleepte. 

De Bijenkorf.be is beste webshop dankzij aandacht voor de online klantbeleving en -reis (customer centricity)

De BeCommerce Award werd vanavond uitgereikt, op basis van een uitgebreid interview tussen de vakjury en elk van de vijf genomineerden voor de Special Jury Award en de Public Award. Op basis van deze interviews en de publieksstemmen heeft de jury de winnaar van de ‘BeCommerce Award 2022’ verkozen. Uiteindelijk haalde de Belgische webwinkel De Bijenkorf.be het van de andere genomineerden: Blancheporte, Gofluo, Sleepworld en bpost, De erkenning wordt sinds de eerste Awardsuitreiking in 2005 bovendien beloond met een prijs ter waarde van 5000 euro, geschonken door PostNL.

“Als jury waren wij sterk onder de indruk van de aanpak van debijenkorf.be: het is een enorm professionele webshop, waar de klant op alle vlakken centraal staat. Geen enkel ander bedrijf investeert volgens ons zoveel in deze ‘customer centricity’ als De Bijenkorf.be. Die afdeling alleen al telt twaalf personen. Dat, gekoppeld met een hele sterke digitale performantie en veel stemmen van het publiek, maakt deze webshop zonder discussie dé winnaar van de BeCommerce Awards 2022”, klinkt het bij de jury.

“Bij e-commerce zit de klant aan het stuur: hij bepaalt mee wat webshops moeten aanbieden en hoe. Wie uitblinkt in het beheersen van deze ‘customer centricity’-processen, maakt dan ook een hele grote kans om de BeCommerce Award in de wacht te slepen. De Bijenkorf.be heeft die duidelijk in de vingers, voor de tweede keer op een rij. Sterker nog: de afdeling ‘customer centricity’ is het hart van hun bedrijf. De twaalf personen van de ‘customer centricity’ afdeling staan in contact met alle andere departementen en iedereen kan een beroep doen op hun kennis en inzichten. De Bijenkorf.be is dus een verdiende winnaar en mag zich een jaar lang de beste webshop van het land noemen”, vult Sofie Geeroms, algemeen directeur van BeCommerce, aan. 

Duurzaamheid wint aan belang

Bij de zeventiende editie van de BeCommerce Awards is duidelijk geworden dat duurzaamheid ook een grote rol speelt in het succes van een webshop. Bedrijven die innoveren en duidelijk inzetten op duurzaamheid, vielen in de prijzen. Zo werd Rajapack.be, een B2B-bedrijf uit Tongeren dat gespecialiseerd is in duurzame verpakkingen, kantoorartikelen en magazijnbenodigdheden, bekroond met de Sustainability Award. Maar ook in andere categorieën, zoals bij de ‘BeCommerce Innovation Award’ en de ‘BeCommerce Logistics Award’, gaf een duurzame strategie de doorslag voor de winnaar: zowel bpost als Raja overtuigden de jury met verve met hun dossier en beide duurzaamheidswinnaars bevestigden hun resultaten ook met een succesvolle digitale performantie score en hoog aantal publieksstemmen.

“Duurzaamheid is key. Daarom hebben we uiteraard een aparte categorie hiervoor in het leven geroepen sinds enkele jaren. Maar wat ons dit jaar echt opviel, is dat de jury een enorm belang hecht aan een duidelijk duurzaamheidsverhaal achter het bedrijf. Tegelijkertijd zien we ook het toenemend belang van B2B-e-commerce”, analyseert Sofie Geeroms.

Sleepworld favoriet van publiek, bpost favoriet van jury

De publiekslieveling, die de ‘BeCommerce Public Award’ in de wacht sleepte, is Sleepworld, met 693 stemmen. Dat zijn meer dan honderd stemmen meer dan runner-up Blancheporte (556). Sleepworld is een Belgisch familiebedrijf dat alles aanbiedt voor kwalitatieve slaap: naast matrassen, boxsprings en bedden, verkopen ze ook andere accessoires, zoals kussens, dekbedden, lattenbodems, toppers, bedtextiel, nachtmode… Ze stellen bovendien getrainde slaapadviseurs ter beschikking. Die persoonlijke aanpak weten ze ook met succes online te vertalen. In totaal zijn er 5146 publieksstemmen uitgebracht. 

De jury reikte zijn ‘BeCommerce Jury Award’ uit aan bpost. Bpost viel bij de jury in de smaak vanwege de voortrekkersrol die het bedrijf speelt als logistieke speler. “Logistieke spelers innoveren en zetten in op duurzaamheid. Zij tonen daardoor het goede voorbeeld en bekleden een voortrekkersrol. Zij faciliteren andere webshops om ook groener te worden. Wat belangrijk is in dit verhaal, is dat de consumenten dit verwacht van de logistieke spelers en voor een groot stuk de verantwoordelijkheid hiervoor bij hen legt”, legt Sofie Geeroms uit.

De definitieve winnaars in alle categorieën zijn gekend:

  • De prijs voor de beste webshop die in de loop van de voorbije twee jaar opgestart werd, ‘BeCommerce Start-up Award’, ging naar Gofluo, een Belgisch bedrijf uit Antwerpen. Zoals de naam doet vermoeden, verkoopt Gofluo reflecterende kleren en accessoires voor jong en oud, die ook hip zijn.

  • De ‘BeCommerce Consumer Journey Award’ gaat dit jaar naar de Bijenkorf.be voor hun sterke customer centricity, waarbij ze de klant een groot aanbod geven, eenvoudig laat bestellen en een goede klantenservice aanbiedt. De award prijst webshops die de online activiteiten zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken voor de consument of gebruiker. De Bijenkorf bestendigt daardoor eerder opgebouwde marktpositie in België. 

  • YourSurprise, een website die mensen toelaat iemand te verrassen met een persoonlijk cadeau, werd beloond met de ‘BeCommerce Cross-border Award’ voor de beste grensoverschrijdende winkel. De award huldigt e-retailers die in minstens twee andere Europese landen actief zijn. De webshops moeten ontwikkeld zijn in de taal van het land waar ze actief zijn, ze moeten in Europa gesitueerd zijn en een strategie hebben om meerdere markten in Europa te veroveren.

  • Rajapack.be, de webwinkel die gespecialiseerd is in milieuvriendelijke verpakkingen, kantoorartikelen en magazijnbenodigdheden, haalt dit jaar dan weer de ‘BeCommerce Sustainability Award’ binnen. Bovendien neemt Raja samen met BeCommerce ook deel aan de Europese Green Deal. “We zien dat wanneer webshops innoveren en volop inzetten op duurzaamheid, dat ze daarvoor ook beloond worden”, voegt Sofie Geeroms toe.  

  • De ‘BeCommerce Innovation Award’ gaat naar bpost, het grootste postbedrijf van België. Bpost wil een referentiebedrijf zijn op vlak van duurzaamheid en respect voor de planeet. “Het groene veranderingsproces dat in een dergelijk groot bedrijf wordt doorgevoerd, komt de hele Belgische e-commerce ten goede. Vanwege deze impact, verdient bpost volgens ons deze award”, motiveert de jury. 

  • E5 mode sleepte de ‘BeCommerce Omnichannel Award’ in de wacht. E5 is een Belgische modeketen voor heren en dames met de hoofdzetel in Sint-Niklaas. Deze award beloont webwinkels waarvan de kanalen perfect op elkaar afgestemd zijn en klanten een probleemloze shopervaring biedt. “Tijdens de coronacrisis zat e5 diep, maar zij wisten het tij te keren. Wij waren dan ook onder de indruk van de wederopstanding en de passie bij het e5-team”, klinkt het bij de jury.

  • Gofluo haalde ook de ‘BeCommerce Advertising Campaign Award’ binnen. Deze prijs beloont de beste promotiecampagne voor een webwinkel in 2022. Gofluo probeert de klant te bereiken via lokale en internationale advertentiecampagnes die zo goed mogelijk getarget worden per regio, leeftijd, cultuur, enzovoort. De jury vond de communicatie erg origineel en visibel.

  • De ‘BeCommerce Logistics Award’ beloont de webshop met de beste logistieke strategie, met aandacht voor koolstofvoetafdruk, levertermijn en visie op de ‘last mile’. Hier toonde bpost zich met het sterkste dossier. Bpost zet in op eco-zones en rijdt met elektrische wagens, wat een innovatieve ingesteldheid toont.

  • De ‘BeCommerce Payment Award’ bekroont webwinkels die innovatief met het betalingssysteem omgaan, met veel aandacht voor de beveiliging en de wijze waarop de webwinkel optreedt tegen fraude. De winnaar van deze award is Adyen, net zoals vorig jaar overigens en volgt zichzelf dus op. Adyen is een betalingsplatform dat bedrijven laat groeien en zoveel meer biedt dan enkel betalingsoplossingen. Het is een innovatief bedrijf dat met toekomstgerichte technologie aan de slag gaat. Daarom waren ze ook genomineerd voor de Innovation Award.

  • De ‘BeCommerce Platform Award’ bekroont webwinkels die zelf een platform of een marktplaats gecreëerd hebben waar dus derde verkopers ook op kunnen verbonden worden. De winnaar in deze categorie is Outspot, een Belgisch bedrijf dat ook in andere landen actief is. Outspot is een groot aanbiedingsplatform met meer dan 100.000 dagelijkse bezoekers. Hun aanbod strekt zich uit van tuinartikelen, dekbedden, elektrische apparatuur tot wereldwijde exclusieve vakanties in ieder seizoen. Outspot heeft al meermaals een award gewonnen in de vorige edities van de BeCommerce Awards. 



Over BeCommerce

BeCommerce is de Belgische vzw die ondernemingen, actief op de Belgische markt in de digitale handel, samenbrengt. BeCommerce draagt bij tot het consumentenvertrouwen in de e-commerce door het verstrekken van een formeel vertrouwenskeurmerk aan webshops. Dankzij de certificatie, de security scans, de consumentenratings en beoordelingen van e-commercewebsites bouwt BeCommerce mee aan de groei van de sector.

BeCommerce brengt deze doelstellingen eveneens in de praktijk via bewustmakings-, informatie-, kennis- en onderzoeksprojecten en het ontwikkelen van een eigen Trustmark gedragscode. Bovendien draagt BeCommerce bij tot de creatie van een gunstig economisch en politiek klimaat voor de sector. In het bijzonder ijvert zij voor de opheffing van elke reglementaire beperking die de competitiviteit van de digitale handel met inbegrip van de verkoop op afstand en de verdere ontwikkeling ervan afremt in België.

Zij telt onder haar leden en partners voornamelijk webwinkels en bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector en de verkoop op afstand, alsmede bedrijven die diensten leveren in de logistiek, betaling en IT.