Belangenbehartigingeuropa | BeCommerce

European Lobby and International Legislation


Lobby Belgian
and regional legislation


Lobby European and international legislation


More security,
less fraud


 Betrouwbaar online betalingsverkeer


 Responsible entrepreneurship

BeCommerce aims to achieve a balance between consumer rights and a good business environment for digital commerce. Entrepreneurs need clear rules and predictable supervision. In Europe, harmonised rules must be established for consumer rights, privacy, etc. with a minimum of administrative burdens. These goals lead to five key areas for BeCommerce:

2. European Lobby and International Legislation

The rules and supervision of Europe must be transparent and predictable. Legislation must facilitate entrepreneurs with a minimum of administrative burdens. Good consumer protection is an equivalent objective in this respect. At European and international level, we work with Ecommerce Europe to defend the interests of our members.

Priorities:

  • General Data Protection Regulation (NL/FR/ENG)

    • Cookie policy (NL/FR/ENG

      “Safeguarding e-commerce competitivity of Belgian e-merchants:

      BeCommerce vraagt aan de Belgische gegevensbeschermingsautoriteit om de richtlijnen voor analytische cookies te heroverwegen."

      Analytische cookies zijn essentieel voor Belgische e-handelaars om hun bedrijf vooruit te helpen en om de gebruikerservaring te bieden die een moderne klant verwacht. De Amerikaanse technologiereuzen hebben vandaag de dag de online gebruiker gewoon gemaakt aan een zeer vlotte look & feel op elke website. Als onze e-handelaars niet in staat zijn om hetzelfde niveau van comfort en gebruiksgemak te bieden, zullen ze een structureel nadeel hebben. Dit is vooral waar als de Europese richtlijnen in België strenger zouden worden toegepast en gehandhaafd dan in onze buurlanden. 

      Belgian E-merchants are investing continuously to align their websites to the regulatory requirements while preserving business value. For this, analytical cookies are essential. They provide generic information on essential metrics such as the number of visitors and the click path to a successful buy, this without intruding into the privacy of the e-user as the information is not linked to a specific data subject but rather used for generating generic classes of data to optimize the user experience.

      Disabling the use of analytical cookies is the equivalent of a shop owner not to allow to see how many people are in his store or to measure what people are looking at and how they are navigating through the shelves in the store.

      Today`s implementation of the notice & consent guidelines for cookies on websites have already reduced the consent with 30 % or more.  This is impacting business already today, as Belgian companies are struggling to optimize revenue online. Business revenue, customer satisfaction and user experience go hand in hand.

      Therefore we ask you to carefully consider the guidelines for the implementation of analytical cookies and especially to align with neighboring countries so that the Belgian e-merchants, who work really hard while facing stiff and broad international competition, can continue to develop their business in a level playing field. This is all the more important in these troubled times where successful online presence is a matter of survival.

      It is important to stress that the right use of analytical cookies enables optimizing the user experience without personal tracking and profiling. Our member companies want to make use of the technologies that are enabled by different kinds of cookies in a way that is transparent for the e-user.

      E-Merchants in Belgium are committed to conduct business in a proper and ethical way. We ask you to enable this and we reach out to cooperate with our organization so we can find solutions (charters, code of conduct) that will be beneficial both to the data subjects, the e-Merchants and the people of Belgium and its institutions as a whole.

    • Response Belgian Data Protection Authority:NL

    • Opiniestuk van onze Managing Director Sofie Geeroms inzake cookieless marketing: laat ons de consument terug centraal zetten: NL / FR


  • Geo-blocking Regulation (NL/FR/ENG)

  • Digital Tax

    • Official point of view

      "De e-commerce concurrentiekracht van de Belgische e-handelaars veiligstellen: BeCommerce vraagt aan de Belgische overheid om een wereldwijde of Europese digitale belasting te ondersteunen."

      In het licht van de recente ontwikkelingen met betrekking tot een belasting op digitale diensten willen wij graag een update geven over deze ontwikkelingen en uitleggen waarom BeCommerce een Europese aanpak van nationale initiatieven ondersteunt.


      Belasting op digitale diensten

       

      Internationaal niveau

       

      The negotiations within the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) for a global solution for the taxation of the digital economy have gone through some tumultuous developments in the past few months, threatening to prevent the 137 participating countries from reaching an agreement by the end of 2020. In June 2020, the US has withdrawn from the negotiations, which makes reaching a global solution less likely. After the withdrawal of the US, France and Germany made a statement to remain committed to the negotiations and reaching an OECD-level agreement on digital taxation by the end of the year.   

       

      There have been talks to decouple the two main pillars of the negotiations to bring the US back into the negotiations. ‘Pillar 1’ looks at dividing tax revenues between countries. ‘Pillar two’ sets a global minimum corporate tax rate to stop countries lowering tax rates in an attempt to shift company headquarters to their own jurisdictions. Only the second pillar enjoys the support of the United States. A new proposal advancing only pillar 2 proposal might be presented at the upcoming G20 meeting on 15-16 October in Riyadh, Saudi Arabia. 

       

      Europees niveau

       

      The European Commission has stated that they will revive plans for an EU-wide digital tax if the OECD level negotiations become thwarted by the US’s withdrawal. An EU-wide digital tax also appears to be difficult as there was a lot of skepticism from four countries, most notably Ireland. They state that a global approach is necessary otherwise it would damage the European economy. The French finance minister Bruno Le Maire has received reassurances from Ireland that if the OECD negotiations fail, it will support a European proposal.

       

      De Europese Commissie zal in de zomer van 2021, na de cruciale onderhandelingen van de OESO in oktober, haar plannen voor een nieuwe digitale belasting voorleggen. De Commissie heeft officieel verklaard dat zij alleen met een nieuw belastingvoorstel zal komen als de OESO-onderhandelingen mislukken.

       

      Belgisch niveau

       

      Sommige Belgische politieke partijen hebben besloten het heft in eigen handen te nemen door een wetsvoorstel voor een nationale digitale belasting in te dienen, omdat "wachten op de OESO en de EU geen optie is". Het voorstel wordt gesteund door Groen-Ecolo, PS, sp.a, PVDA-PTB, CD&V, cdH en DéFI.
                  - Dit voorstel voert een voorlopige digitale belasting in (Digitale Dienstenbelasting DDB), in afwachting van  een dergelijke belasting op Europees of internationaal niveau.
                       -   Het zou gericht zijn op de inkomsten uit bepaalde digitale diensten van "internetgiganten".
                       -  en omvat een belasting van 3 procent.

                                 -  op bedrijven met een omzet van meer dan € 750 miljoen met een drempel van tussen de € 700.000 en € 5 miljoen die in België worden gegenereerd.


      Het hoofd van de fiscale dienst van de OESO, Pascal Saint-Amans, heeft België gewaarschuwd voor de invoering van een nationale belasting op digitale diensten vóór het einde van de OESO-onderhandelingen, omdat dit een handelsgeschil met de Verenigde Staten zou kunnen uitlokken. Angel Gurría, de secretaris-generaal van de OESO, drong er bij alle landen op aan om aan de onderhandelingstafel te blijven zitten met het oog op een wereldwijde digitale belastingovereenkomst tegen het einde van 2020.

       

      Het standpunt van BeCommerce

       

      Wij zijn ervan overtuigd dat:

      - alleen een multilaterale, wereldwijde oplossing op OESO-niveau een oplossing kan bieden voor de belastinguitdagingen die de snel digitaliserende economie met zich meebrengt en het risico van dubbele belastingheffing en internationale handelsverstoringen, of zelfs van vergeldingsmaatregelen van niet-EU-landen zoals de Verenigde Staten, met succes kan beperken
      - belastingen gebaseerd moeten zijn op winst, niet op inkomsten.

      nieuwe belastingregels eenvoudig en gemakkelijk te beheren moeten zijn en rechtszekerheid bieden, wat veel moeilijker te combineren is met een voorlopig karakter van de belastingen
      die regels ten slotte wereldwijd en gemakkelijk afdwingbaar moeten zijn, om te voorkomen dat bedrijven uit de EU een concurrentieel en oneerlijk voordeel krijgen ten opzichte van bedrijven van buiten de EU. Dit betekent dat alle spelers geconfronteerd moeten worden met reële gevolgen voor niet-naleving of fraude.

       

      België moet het spel op internationaal niveau blijven spelen. Hoewel het in tijden van crisis moeilijk is om op onszelf terug te vallen, is het eigenlijk meer dan ooit nodig om op een geharmoniseerde manier samen te werken, zodat we ons kunnen concentreren op de bestaande uitdagingen

      We encourage the Belgian political parties that have submitted abovementioned proposal to follow the warning of the OECD’s tax chief Pascal Saint-Amans and to wait at least for the results of the OECD negotiations, and hence, the EU ones


  • Platform-2-Business Regulation

  • New Deal for Consumers 

  • A level playing field for the Digital Single Market  

  • WTO Joint Initiative on e-commerce