BCMMQ42020 | BeCommerce
Odoo • Een foto met een geweldige onderschrift
 

Belg kocht online voor 10,26 miljard euro in 2020, een daling van 10 procent

De Belg kocht het afgelopen jaar vaker online, maar de bedragen waren lager

Brussel, 18 maart 2021 - De coronacrisis drukt zijn stempel op de Belgische e-commerce in 2020 en plaatst hem in twee versnellingen. Waar de online productencategorie met een derde kon groeien, implodeerde de dienstensector – waaronder de reis- en evenementensector - onder druk van de wereldwijde lockdowns. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce met de steun van PostNL en de Nationale Loterij. In totaal klokt de e-commercesector in op 10,26 miljard euro, een daling van 10% in vergelijking met 2019.

Verkoop producten groeit met een derde

Het coronajaar heeft een enorme impact gehad op de e-commercesector in België. De verkoop van producten online versnelde heeft de verkoop van producten online een gigantische duw in de rug gegeven. We kochten met zijn allen maar liefst een derde meer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, goed voor een totaal van 7,5 miljard euro aan producten online. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce met de steun van PostNL en de Nationale Loterij. De belangrijkste groeiende categorieën zijn consumer electronics (stijging van 93%), household electronics (stijging van 92%) en computer accessoires (stijging van 66%).

“2020 was het jaar dat de Belg e-commerce definitief leerde kennen”, ziet Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “200.000 mensen vonden voor het eerst hun weg naar een webwinkel in het coronajaar, goed voor een stijging van 2%. Voornamelijk het gemak van thuislevering – ook voor bijvoorbeeld zware huishoudproducten - heeft de Belg door de coronacrisis kunnen ontdekken. Omdat veiligheid voor consumenten voorop moet staan, hopen we de consumenten met het keurmerk ook te begeleiden naar betrouwbare webwinkels met excellente klantenservice.”

Dienstensector halveert in coronajaar

De verkoop binnen de dienstensector daarentegen in meer dan gehalveerd ten opzichte van 2019. Waar in 2019 nog voor 6,2 miljard euro gespendeerd werd in de dienstensector, zakte dat in 2020 naar 2,8 miljard euro. De grootste uitgavenposten van de afgelopen jaren binnen die dienstensector – vliegtuigreizen en accommodatie, tickets voor attracties en evenementen en pakketreizen – behoren dan ook tot de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis.

“Als je kijkt naar de reissector gaat dit over een daling van 1 miljard euro het afgelopen jaar. Dat is gigantisch!”, ziet Sofie Geeroms. “De sector ligt grotendeels lam door de wereldwijde lockdowns. Er is jammer genoeg nog weinig verbetering in zicht. Het is dus heel belangrijk dat beleidsmakers de reis- en evenementensector niet uit het oog verliest. We geloven bij BeCommerce dat die sector er terug bovenop zal komen, mits we zo snel mogelijk naar het normale kunnen terugkeren.”

De Belg gaf gemiddeld 1193 euro uit online

Door de crisis en zijn verschillende lockdowns, kocht de Belg het afgelopen jaar vaker online dan het jaar voordien, maar het gespendeerde bedrag per aankoop ligt gevoelig lager dan vorig jaar. Zo blijkt uit de Market Monitor. Gemiddeld kocht de Belg zo’n 15 keer online, goed voor een totaal van 126,8 miljoen aankopen online of een stijging van 12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Waar de gemiddelde aankoop vorig jaar nog 102 euro kostte, zakte die dit jaar echter wel tot 81 euro.

“De oorzaak van de lagere gespendeerde bedragen online kunnen we ook terugvinden in die e-commerce van twee snelheden”, ziet Sofie Geeroms. “Normaalgezien spendeert de consument namelijk de hoogste bedragen binnen de dienstensector. Denk maar aan reizen, vliegtuigtickets, evenementen en festivals die vaak meer kosten dan de producten die men online koopt. Deze trend is dan ook heel tijdelijk tot de reis- en evenementensector opnieuw kan opstarten.”

Bancontact opnieuw populairste betaalmiddel

Bancontact online blijft ook in de vierde kwartaal het meest gebruikte betaalmiddel online. 45% van de aankopen gebeurde via deze weg. Op de tweede plaats vinden we de kredietkaart die werd gebruikt voor een vierde van de online aankopen. Uit de cijfers van de Payment Monitor – die elk jaar structureel deel uitmaakt van de BeCommerce Market Monitor – blijkt wel dat de betaalmethode voornamelijk samenhangt met het bedrag dat betaald moet worden en dus niet met het apparaat waarop de aankoop wordt gedaan. De kredietkaart (101 euro) en overschrijvingen (104 euro) worden opvallend vaker gebruikt voor hogere bedragen dan Bancontact (73 euro).

Belg gebruikt steeds vaker smartphone voor online aankopen

Het afgelopen jaar won de smartphone opnieuw aan populariteit voor online aankopen: 1 op 3 aankopen gebeurde het afgelopen jaar met de smarphone. Toch blijft de laptop het apparaat bij uitstek om online aankopen te doen. Met 45% van de online aankopen, blijft het toestel het meest gebruikte betaalmiddel online. Uit de Payment Monitor blijkt bovendien dat de laptop gebruikt wordt voor aankopen van hogere bedragen dan de smartphone. Waar het gemiddelde bedrag met de laptop 88 euro bedroeg, was dit met de smartphone maar 56 euro.

“Wanneer we onze cijfers naast de cijfers van Thuiswinkel in Nederland leggen, zien we toch wel enkele verschillen”, sluit Sofie Geeroms af. “Onze Noorderburen konden met de coronacrisis nog steeds een groei van 7 procent neerzetten: de producten groeiden daar sterker dan bij ons (43 procent) en de diensten werden minder zwaar getroffen (krimp van 39 procent)”. Dit heeft verschillende oorzaken. Zo werd de Nederlandse economie minder zwaar getroffen dankzij de minder strenge coronamaatregelen, maar is de e-commercemarkt in Nederland natuurlijk ook matuurder. De Nederlander koopt gemiddeld maar liefst 10 keer meer online dan de Belg.”