BCNL4_NL | BeCommerce

BeCommerce Awards 2022: "Customer centricity of web shops decisive in this edition"


Vanavond heeft BeCommerce, de Belgische federatie voor de e-commerce, voor de zeventiende keer de BeCommerce Awards uitgereikt aan de beste webshops die actief zijn in België. Grote winnaar onder de webwinkels die zich dit jaar inschreven, is luxe- en premium modewinkel De Bijenkorf.be, dat de prestigieuze BeCommerce Award 2022 in de wacht sleepte.  




Webshop verkoopt 'vervallen' producten  

Foodello, Finse webwinkel verkoopt  ‘ten minste houdbaar tot’-datum producten in Vlaanderen die normale supermarkten niet meer verkopen.  Ze willen ervoor zorgen dat er zo min mogelijk voedselverspilling wordt gemaakt.

Dat doen ze ook door grote kortingen te bieden voor de consument.









Soepelere regels voor arbeiders tussen 20 en 24 uur in e-commerce

Er komt een nieuwe wetgeving waarbij werknemers in e-commerce tussen 20 en 24 uur ’s avonds kunnen werken via een normale cao. Het nieuwe arbeidersregelement wordt meteen aangepast voor een experiment, dat rekening houdt met het welzijn van de werknemer en het aantal uren dat hen wordt opgelegd. Na het experiment zal een grondige evaluatie over de toekomstige avond-en nachtarbeid plaatsvinden.








Uber levert nu cannabis aan huis in Canada

Canada wil illegaal cannabisgebruik controleren en bestrijden door aanbieders als Uber Eats toe te staan legaal cannabis te leveren. 

De halfbakken intrede van Amazon in België

Amazon lanceert eindelijk Belgische webshop www.amazon.com.be.

Belgische klanten zullen geen aankopen meer hoeven te doen op amazon.fr of amazon.nl en kunnen vanaf nu terecht op de Belgische webversie. De nieuwe website  zorgt voor meer concurrentie met bedrijven zoals: Bol.com en Coolblue. 



EU Vestager doet tweede poging om Amazon's website te vernieuwen 

In augustus kwamen er via het meldpunt van de FOD Economie meer dan honderd meldingen binnen over valse webshops. “Oplichters spelen daarbij in op de actualiteit en richten valse webshops op met houtproducten", laat de politie weten



Hoe web shops ons tot wel 70 procent minder kleding retour kunnen doen sturen met enkele simpele 'trucjes

Petra De Sutter minister (Groen), wil retourverzendingen verminderen om het milieu te beschermen.  In 2021 was de Belgische online modebranche goed voor 10 miljoen transacties. Ongeveer 3 miljoen van die kleren, schoenen, zonnebrillen... werden teruggestuurd omdat de maat fout was of de kleur tegenviel. En dat is niet alleen slecht voor het milieu, het jaagt ook de webshops op kosten én het bezorgt de consument rompslomp. “Nochtans kunnen we tot 70 procent van die retourzendingen volgens experts vermijden”, zegt minister van Post Petra De Sutter (Groen).





Koerierbedrijf UPS: shoppen via internet met 66% gestegen  

UPS wil milieubeleid en het aantal veiligheidsongevallen aanpakken. De logistieke wereldleider wil de CO2-uitstoot reduceren met 50% tegen 2050 en chauffeurs sensibiliseren voor de gevaren tijdens het leveren van pakjes.


Omnichannel en de logistieke dienstverlener 

ID Logistics zoekt oplossingen om een succesvolle omnichannel operatie te kunnen uitvoeren. Het bedrijf heeft de ambitie de beste logistieke partner te worden van alle retailers, e-tailers en producten in de consumentenmarkt.  


De nieuwe webshop van Ursus boost efficiëntie 

Bouwprofessionals Ursus maakt hun webshop zo efficiënt mogelijk voor hun klanten .