BCNL6_ART1 | BeCommerce

Vergeet Amazon en bol.com, meer en meer bedrijven en merken ontwikkelen hun eigen online marktplaats


Iedereen kent Amazon en Alibaba, of dichter bij huis bol.com en Zalando. Maar ook meer en meer bestaande bedrijven broeden op plannen voor een eigen marktplaats


Odoo + afbeelding en tekst

Iedereen kent Amazon en Alibaba, of dichter bij huis bol.com en Zalando. Maar ook meer en meer bestaande bedrijven broeden op plannen voor een eigen marktplaats. Vandaag gebeurt al ongeveer een derde van alle online aankopen op zo’n marktplaats, experts Niels Jaspers (Xplore Group) en Brecht Kaes (Buckaroo) zijn ervan overtuigd dat hun aandeel de komende jaren alleen maar verder zal toenemen. “Voor bedrijven en merken heeft een eigen marktplaats heel wat voordelen, denk maar aan schaalbaarheid en aan het behouden van de controle over je eigen data. Maar onderschat de uitdagingen die onder andere bij de betalingen komen kijken zeker niet.”

 

De coronacrisis heeft e-commerce een enorme boost gegeven, en het waren volgens Niels Jaspers vooral de marktplaatsen die daar in eerste instantie van profiteerden. “Bedrijven moesten plots hun consumenten online zien te bereiken. Het moest zo snel gaan dat ze niet altijd de tijd of de middelen hadden om een eigen platform op te zetten. De marktplaatsen waren een goed alternatief om hun producten toch bij de online shoppers te krijgen. Voor Covid-19 had ik het tegenover klanten altijd over ‘de komende jaren’. Nu praat ik over ‘vandaag’. We hebben een ongelooflijke versnelling meegemaakt.”



Bron

15/09/2021