BeCommerce Market Monitor: Belg spendeerde in 2021 12,1 miljard euro in e-commerce | BeCommerce




BeCommerce Market Monitor: Belg spendeerde in 2021 12,1 miljard euro in e-commerce

Sofie Geeroms: “E-commerce was redder in nood voor Belgische economie en consument”

Brussel, 24 maart 2022 – In 2021 besteedde de Belg 12,1 miljard euro aan e-commerce, een stijging van 18% in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. Een vijfde van de uitgaven die Belgen doen, gebeurde daarmee online. Toch kon de dienstensector zich het afgelopen jaar nog niet volledig herstellen. “We gaven in 2021 dan wel opnieuw meer uit aan tickets voor events, pretparken en vluchten, toch is er nog een lange weg af te leggen om het niveau van 2019 te halen. Desalniettemin zien wij hoopgevende cijfers voor 2022,”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

E-commerce groeit met 18% op 1 jaar tijd

E-commerce blijft groeien in ons land: in 2021 hebben de Belgen 12,1 miljard euro gespendeerd aan e-commerce, een stijging van 18% in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce, met de steun van bpost, Adyen en de Nationale Loterij. Wetende dat de gemiddelde groei voor e-commerce van jaar op jaar tussen de 6 en 8 procent ligt, betekende 2021 een absoluut recordjaar. Na een algemene daling in 2020, herneemt e-commerce met dit topjaar zijn groeipatroon van 6 procent ten opzichte van 2019. Gemiddeld kocht de Belg het afgelopen jaar twintig keer online, goed voor een bedrag van 1445 euro, zo’n 250 euro meer dan in 2020.

“Vele coronavoorspellingen bleken economisch gezien te zwartgallig en zaten er soms zelfs volledig naast, net omdat de invloed van e-commerce op de Belgische economie onderschat werd”, legt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce, uit. “E-commerce zorgde er – tijdens verschillende lockdowns - namelijk voor dat bedrijven die de fysieke deuren moesten sluiten, konden terugvallen op online verkoopkanalen. Dat heeft veel bedrijven geholpen het hoofd boven water te houden. E-commerce was als het ware dé redder in nood voor de Belgische economie, maar ook voor de Belgische consument. Na het voorspelde recordjaar 2020, stijgt het aantal online aankopen in 2021 naar 168 miljoen, 35% meer dan in 2020. De coronaboom in e-commerce is duidelijk niet tijdelijk: de consument heeft de voordelen van online winkelen definitief ontdekt. Die sterke positie van de Belgische e-commerce kunnen we in 2022 verder consolideren, door onder meer in te zetten op aangepaste, gemoderniseerde wetgeving, denk maar aan nachtwerk”, gaat Sofie Geeroms verder. “Met avondwerk gaan we er niet komen: enkel de grotere spelers worden dan op hun wenken bediend. Bij BeCommerce hopen we op een nog ambitieuzer plan in 2022 voor iedere e-commercespeler.”

Kleding, games en entertainment vaakst online gekocht

Ondanks dat winkels vaker open waren dan in 2020, werden er in 2021 nog meer producten online gekocht dan in 2020. Vooral de categorieën kleren (20 procent van de totale online aankopen in het vierde kwartaal van 2021), games (19 procent) en entertainment (10 procent) deden het goed in 2021. “Dat is goed nieuws voor de Belgische economie. We zien namelijk dat juist die categorieën de lokale e-commerce stimuleren”, voegt Sofie Geeroms toe. Enkele categorieën kenden wel een duidelijk corona-effect, namelijk: household electronics, computer & acessoires en consumer electronics. Na een coronapiek toen iedereen zijn thuiswerkbureau installeerde, dalen zij terug naar hun normale niveau. Ook de trend van de eerste lockdown om in de tuin te werken, is duidelijk afgelopen: de categorie home & garden daalt weer. 

Dienstensector herstelt niet volledig

Dat het jaar 2021 nog steeds getekend werd door de coronacrisis en de verschillende maatregelen die vanuit de regering opgelegd werden, blijkt uit de cijfers van de dienstensector. Hoewel deze toch deels kon herstellen, haalde de dienstensector nog een derde minder uitgaven dan in 2019. Na een terugval van wel 54 procent in 2020, tekende de dienstensector in 2021 een stijging op met wel 451 procent in vergelijking met het jaar ervoor. “Dat cijfer moeten we natuurlijk met een korrel zout nemen”, nuanceert Sofie Geeroms. “We gaven in 2021 dan wel weer meer uit aan tickets voor events, pretparken en vluchten, toch is er nog een lange weg af te leggen om het niveau van 2019 te halen. Desalniettemin zijn dit hoopgevende cijfers voor 2022. Dit jaar zullen we allicht kunnen uitkijken naar een échte zomer van vrijheid met festivals en intercontinentale reizen.”

Opvallend is dat in het vierde kwartaal van 2021 in België online veel meer werd uitgegeven aan verzekeringen in vergelijking met andere jaren. In Wallonië was de categorie verzekeringen zelfs de grootste stijger, met wel 73% in vergelijking met dezelfde periode in 2020. “Daar zal de wateroverlast van deze zomer in Wallonië absoluut voor iets tussenzitten”, zegt Sofie Geeroms

Smartphone doet het steeds beter, bancontact blijft populairste betaalmiddel

Om al die online aankopen te doen, verkiest de Belg nog steeds de laptop voor bijna de helft van zijn aankopen. De smartphone wordt echter steeds populairder en is goed voor 17 procent van de aankopen. De smartphone is vooral populair voor voor kleinere bedragen (en die komen ook vaker voor): in 2019 bedroeg een gemiddelde aankoop 102 euro, in 2020 zakte dat tot gemiddeld 81 euro en in 2021 tot 72 euro. Bancontact blijft in het vierde kwartaal van 2021 het populairste betaalmiddel. 58 procent van de Belgen gebruikte dat middel ten minste één keer. De kredietkaart is de tweede populairste betaalmethode, vooral voor duurdere uitgaven Tot slot blijkt uit de Market Monitor dat negen op de tien consumenten tevreden zijn en vertrouwen hebben in e-commerce. “Het blijft echter belangrijk om de consument een duidelijke leidraad te geven zodat hij kan nagaan welke webshops betrouwbaar zijn”, aldus Sofie Geeroms. “Als een webshop het BeCommerce Kwaliteitslabel draagt, kan je ervan uitgaan dat de winkel veilig is en de rechten van de consument respecteert.”