Belgische e-commerce groeide vorig jaar naar 11,46 miljard euro

Odoo • Een foto met een geweldige onderschrift
 Foto Emran Yousof via Unsplash

Het afgelopen jaar gaf de Belgische consument 11,46 miljard euro uit online, 0,9 miljard euro meer dan in 2018. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.

De Belg gaat steeds frequenter online shoppen: in 2019 kocht hij gemiddeld 13,4 keer online, goed voor een totaal van 112,9 miljoen online aankopen. Nog een opvallend cijfer: Gemiddeld spendeerde de Belg gemiddeld 1363 euro online in 2019.

De e-commerce-omzet op Black Friday in november zelf was vorig jaar substantieel zelfs hoger dan die op Cyber Monday. Net als elders lijkt Cyber Monday aan belang in te boeten.

Vliegtuigreizen en accommodatie (niet in pakket) blijven met 87 procent van de uitgaven online de populairste categorie, gevolgd door tickets voor attracties en evenementen (79 procent) en pakketreizen (65). De uitgaven in deze drie categorieën blijven relatief stabiel.

De groei in de Belgische e-commerce is eerder in categorieën als Health & Beauty terug te vinden is. Die categorie is het afgelopen jaar een vierde gegroeid ten opzichte van 2018 in online uitgaven.

Hoewel de laptop de helft van de online betalingen voor zijn rekening neemt en hiermee het meest gebruikte online betaalmiddel blijft, neemt de populariteit van de smartphone almaar toe. Het gebruik groeide 54 procent ten opzichte van 2018, toen slechts 8 procent van de uitgaven online via de smartphone werd gedaan. Inmiddels is dit aandeel gestegen naar 12 procent van alle online bestedingen.

Wel is gemiddelde bedrag besteed aan een aankoop per smartphone lager dan gemiddeld (68 euro ten opzichte van 102 euro).


12/03/2020
Bron: Emerce