Na twee onzekere zomers door ons welbekende redenen, kijken we allemaal reikhalzend uit naar die welverdiende reis. Ook de evenementensector, die net als de reissector enkele rake klappen kreeg, herleeft en zorgt mee voor het nieuwe recordbedrag dat de Belg in het eerste kwartaal van 2022 online spendeerde: 3,69 miljard euro. Goed voor een stijging van 30% ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.
Elke Belg spendeerde gemiddeld 521 euro online op drie maanden tijd. Ter vergelijking: in dezelfde periode van 2021 was dat nog maar 393 euro. Dat betekent dat de Belg tegenwoordig een op vier euro’s online uitgeeft.
De recordcijfers zijn ten tijde van torenhoge inflatie en de oorlog in Oekraïne op zijn minst opvallend te noemen. Onze Algemeen Directeur Sofie Geeroms geeft duiding: “er valt wat in te halen en daarom boeken we volop reizen en evenementen. Amusement zal de komende periode voorop staan in de ogen van de consument. Tegelijk zijn consumenten zich bewust van de stijgende prijzen en kopen ze online meer prijsbewust: het laatste nieuwe toestel moeten ze niet meer hebben, ze zoeken eerder naar essentiële producten. Vooral kledij, schoenen en ook voedingsproducten blijven terrein winnen.”
Dankzij de opmars van de reis- en evenementensector, wint ook de kredietkaart aan populariteit. Een zesde van de aankopen gebeurde met die betaalmethode. Bancontact blijft wel de favoriet van de consument, net als de laptop als device voor de betaling. Voor een vierde van alle aankopen online hanteert de Belg zijn of haar smartphone. Vooral voor kleinere bedragen is de smartphone het ideale betaalmiddel.
Tot slot blijkt uit de BeCommerce Market Monitor dat verzendkosten het grootste nadeel is aan online shoppen. Dat weegt echter niet op tegen het bestelgemak en de tijdsbesparing die e-commerce met zich meebrengt.
Het volledige persbericht lees je hier. Wil je de volledige studie over de e-commercemarkt in België raadplegen? Word lid of partner en ontvang 'm gratis, of bestel 'm hier.