Hoe kan de Belgische e-commerce zijn achterstand op buurlanden inhalen? | BeCommerce


Hoe kan de Belgische e-commerce zijn achterstand op buurlanden inhalen?

Laat het duidelijk zijn: België loopt al jaren inkomsten en jobs mis in de nochtans erg lucratieve e-commercesector. Zoals ondernemer Bart Van der Leenen het enkele jaren al zo mooi verwoordde: "China en de US spelen in de Champions League, Nederland en de UK in de Europa League en wij Belgen denken eraan om binnen een paar jaar een caféploeg te starten … het is geen vijf voor twaalf meer, het is halfdrie in de namiddag". Een uitspraak van 2015, die vandaag helaas nog steeds grotendeels geldt. De e-commercetrein is zonder ons vertrokken, maar kunnen we onze wagon ooit nog aanhaken? BeCommerce is ervan overtuigd dat er actie moet worden ondernomen en legt hieronder uit hoe.

De krantenkoppen logen er vorige week niet om: België verliest jaarlijks 1 miljard euro aan inkomsten en meer dan 6000 nieuwe jobs aan de buurlanden. Zo blijkt uit een onderzoek van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Onder andere Frankrijk, Duitsland en Nederland begrepen meteen de voordelen die e-commerce met zich meebrengt, terwijl onze overheden nauwelijks ingrepen om e-commerce zich ook hier volop te laten ontplooien.
 
Het goede nieuws aan de verschijning van zo'n artikel? Dit is een wake-up call voor de beleidsmakers van de Belgische e-commerce en wij zijn blij te zien dat een federatie eindelijk onze bezorgdheden deelt. Wat wij al jaren aangeven, staaft het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO FEB) dus nog maar eens met harde cijfers. De prijs die we betalen, vermeldden we al eens bovenaan dit artikel. Maar voor de zekerheid, herhalen we ze nog eens: jaarlijks 1 miljard euro en het mislopen van 6.000 jobs, zo becijfert Edward Roosens, hoofdeconoom van VBO. Ons land liet in de periode 2012-2019 door de gemiste kansen in de e-commercesector tot 0,3 procentpunten bbp-groei per jaar liggen.
 
BeCommerce zet zich dag en nacht in voor de sector en ziet dat ook de Belgische e-commerce groeit, ons baserend op de cijfers van onze Shopping100 en Market Monitor. Die tonen onder meer dat Belgen lokaler kopen en grotere aankopen durven doen dan enkele jaren geleden. De totale omzet van de Belgische e-commerce groeit (mede dankzij corona) en ook het aantal Belgische webshops is in stijgende lijn. In augustus 2021 telde ons land meer dan 46.000 webshops. Tot slot toont onze Shopping100 - de lijst met de 100 beste webshops actief in ons land - dat 31 webshops van die top 100 van Belgische makelij zijn.

Wij beseffen echter dat er nog veel ruimte voor verbetering is. Om het concurrentieel nadeel tegenover onze buurlanden te verminderen, pleiten wij voor flexibiliteit: meer beslissingsrecht voor bedrijven en personeel, een plafonnering van de loontoeslag, een aanpassing van het zelfstandigenstatuut en vooral een herdefiniëring van de nachtarbeid. Net als het VBO zijn wij van oordeel dat de definitie van nachtwerk moet worden aangepast van 20u naar middernacht.

Indien die flexibiliteit tot stand komt, kunnen onze e-commercespelers zich écht volledig gaan ontplooien en de concurrentie aangaan met de spelers uit onze buurlanden. Daar laat de regelgeving logistieke bedrijven en webshops al jaren toe zich optimaal te ontwikkelen. Waarom kan dat dan niet bij ons?





Hoe veilig online betalen
Enkele tips voor een veilige betaling