Bol.com stapt mee in Ezyshop-project van BeCommerce en Mastercard
Project helpt al meer dan 500 Belgische zelfstandige ondernemers te digitaliseren
Brussel, 20 december 2021 – Het succesvolle Ezyshop-project wordt dankzij de samenwerking met bol.com uitgebreid: de e-commercespeler doet een investering om ondersteuning van strategische adviesverlening op digitale marketing voor ondernemers mogelijk te maken. Dat komt bovenop de gratis e-commerce-begeleiding van BeCommerce en Mastercard om een online verkoopskanaal op te starten en de financiële geletterdheid te vergroten bij bestaande ondernemers en KMO’s. De drie gevestigde waarden in de Belgische e-commerce geven op die manier terug aan de gemeenschap na de coronacrisis: ze helpen kleine zelfstandigen zich voor te bereiden op de digitale toekomst én op de gevolgen van corona.
Ezyshop-project van BeCommerce en Mastercard wordt versterkt door bol.com
Bol.com stapt mee in het Ezyshop-project van BeCommerce en Mastercard en zal bijdragen aan de ondersteuning van ondernemers bij strategische adviesverlening over digitale marketing. Met het project willen BeCommerce en Mastercard, samen met bol.com, Belgische zelfstandigen bewustmaken van de kansen die e-commerce hen biedt én hen digitaal begeleiden. In België zijn er namelijk heel wat startende webwinkels die advies kunnen gebruiken. Ons land telt momenteel 45.116 webwinkels waarvan een derde pas gedurende de afgelopen vijf jaar is opgericht, zo blijkt uit een recent onderzoek van BeCommerce. De meeste webwinkels zijn bovendien kleine start-ups of eenmansbedrijven met minder dan een miljoen geschatte omzet. Bovendien zal online shoppen in de toekomst alleen maar aan belang winnen en dat brengt grote digitale opportuniteiten met zich mee voor kleine en middelgrote ondernemingen.
“We vinden het belangrijk om jonge webwinkels en start-ups te begeleiden bij hun eerste stappen in de e-commercewereld”, aldus Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “We zijn dan ook vereerd dat bol.com het project om handelaars te ondersteunen samen met ons wilt versterken, want ze zijn een van de belangrijkste e-commercespelers in België en een gevestigde waarde bij de consument en als platform bij meer dan vijfduizend Belgische handelaars. Dankzij de samenwerking van de drie partners worden ze de tools aangereikt om een eigen online business te starten, via het opzetten van een eigen webshop en/of via een platform. Met behulp van het advies kunnen ze voor hen de beste strategie bepalen."
"Wij zijn verheugd dat bol.com het Ezyshop-initiatief versterkt en zich aansluit bij Mastercard en BeCommerce om de Belgische KMO's, de levensader van de lokale economie, te helpen bij hun digitaliseringsinspanningen", zegt Henri Dewaerheijd, Country Manager BeLux bij Mastercard. "Aangezien de noodzaak voor handelaars om online aan te bieden volgend jaar net zo cruciaal is als in 2021, ben ik erg blij dat dit initiatief in 2022 wordt voortgezet."
Ook Margaret Versteden, CEO van bol.com, is tevreden over de nieuwe samenwerking: “Wij hebben onszelf vanaf de eerste week van de coronacrisis de vraag gesteld: welke producten zijn in deze tijd essentieel en willen onze klanten snel in huis hebben? Zo gaven we bijvoorbeeld in ons logistieke proces voorrang aan babyvoeding, desinfectiemiddelen en thuiswerkmaterialen. Daarnaast stelden we gratis digitale kinderboeken ter beschikking. Dat is een andere benadering dan focussen op wat mensen leuke producten vinden en wat het beste verkoopt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen dus: we willen er ook nu echt zijn voor alle Belgen en Nederlanders. Daarbij is samenwerken met lokale ondernemers een groot onderdeel. En we zijn ons er terdege van bewust dat bol.com aan de goede kant van de crisis zit, terwijl het voor veel ondernemers anders is, met name voor fysieke retailers. Dat voelt niet goed en bracht ons tot het plan om ook richting ondernemers een extra ondersteuning te bieden voor hun digitale verkoop. Die stap is niet alleen nodig in deze tijd van crisis, maar ook voor de toekomst. Als lokale retail moeten we ontwikkelen om relevant te blijven voor de consument. Ezyshop deelt diezelfde missie. Het is voor ons dus een heel mooi en relevant project om in te investeren. We zien het als een goede aanvulling op onze standaard adviezen en inzichten die we delen met ondernemers en de overige projecten die we hebben opgezet in coronatijd ter bevordering van digitalisering binnen retail.”
Ezyshop bereikte meer dan 500 zelfstandigen
Sinds de start van het programma deze zomer doen al meer dan 500 zelfstandigen beroep op Ezyshop.be. De doelstelling is 2021 entrepreneurs te helpen. Iedere deelnemer ontvangt een abonnement voor de bouw en hosting van zijn of haar webshop voor een periode van twee maanden. BeCommerce, Mastercard en ‘The Center for Inclusive Growth’ ontwikkelden daarnaast een praktische gids die winkeliers wegwijs maakt in de wereld van online verkopen. Bovendien krijgen de handelaars gratis individuele coaching en feedback om hen te begeleiden op hun koers en hun doelen te bereiken. Tot slot zit een gratis BeCommerce lidmaatschap voor een jaar inbegrepen in het traject.
Bloemisten, kledingboetieken en bakkers maken gretig gebruik van de e-commercegids en intensieve coachingsessies. Een aantal zijn ondertussen al lid van BeCommerce geworden en krijgen daardoor automatisch toegang tot alle marktstudies, netwerkevenementen. Bovendien mogen ze rekenen op bijstand om klachten te behandelen. Ze krijgen eveneens de optie om compliance en security audits te laten uitvoeren in het kader van het BeCommerce keurmerk, en zo deel uit te maken van de gemeenschap van betrouwbare webwinkels. Het succes van de e-commercegids - die mede tot stand kwam dankzij Maison Lab, Kazidomi, Veepee, Newpharma, Brico en MediaMarkt - legt de grote nood aan praktisch werkmateriaal bloot. Het coachingsaanbod zal verruimd worden van één uur naar zes maal 30 minuten. BeCommerce geeft in die drie uren de deelnemers strategisch e-commerce advies en leert ze digitale marketingskills aan om hun business te versterken.