Steeds meer fraude online
De afgelopen jaren zit online fraude enorm in de lift. Op sociale media, zoals TikTok, worden producten van frauduleuze websites gepromoot. Verschillende mensen bestelden en betaalden online, maar kregen thuis nooit iets aan. Bij het speciale meldpunt van de FOD Economie kwamen in 2021 maar liefst 773 meldingen van frauduleuze advertenties binnen, maar liefst een vervijfvoudiging ten opzichte van 2020 toen er ‘maar’ 155 meldingen binnenkwamen. Het buitgemaakte bedrag ging bovendien maal vier, naar 8,6 miljoen euro. Een doorn in het oog van BeCommerce, de federatie voor de e-commerce, en voormalig staatsecretaris van consumentenzaken Eva De Bleeker. Daarom werkten ze samen aan oplossingen: een bedrijvencentrum en keurmerk voor influencers dat de veiligheid van advertenties op sociale media moet garanderen. Dit keurmerk zal er naast hun al bestaande keurmerk voor veilige webwinkels komen. Conform wetgeving Net als het BeCommerce keurmerk voor webwinkels - dat e-commerce handelaars verplicht om hun webwinkel op te bouwen binnen de Belgische en Europese wetgeving -, neemt het label voor influencers recente wetgeving mee in zijn beoordeling. Een influencer zal conform de Europese richtlijnen en de recente richtlijnen van de FOD Economie rond sociale media advertenties in orde moeten zijn vooraleer kans te maken op het keurmerk. Volgens die recente richtlijn van de FOD Economie zijn influencers en contentmakers die actief zijn op sociale media wettelijk verplicht bepaalde verplichtingen na te leven wanneer ze adverteren. Als een influencer reclame maakt voor een product op zijn sociale media-account en daar voordeel uit haalt, dan moet hij zich houden aan de bepalingen inzake reclame uit het Wetboek van economisch recht. De Europese wetgeving (DSA) volgt dezelfde lijn en verplicht influencers ervoor te zorgen dat hun berichten gepast zijn en niet misleidend of illegaal. Ook moeten influencers nu steeds “advertentie", "reclame" of “gesponsord” gebruiken wanneer ze producten aanbevelen in het kader van een commerciële afspraak met een bedrijf of organisatie. Het keurmerk van BeCommerce zal aangeven of influencers zich aan deze wetgeving houden. Privacykwestie opgelost Afgelopen zomer ontstond er nog algemene bezorgdheid bij influencers. Volgens een Europese richtlijn uit 2000 zou een content creator zijn vestigingsadres op sociale mediakanalen moeten plaatsen. Dit is echter vaak een thuisadres wat de veiligheid van influencers in gevaar kon brengen. Op dat vlak zorgt BeCommerce – samen met FeWeb en de staatsstecretaris van consumentenzaken – ook voor oplossingen voor de influencers. Influencers kunnen namelijk een extra geregistreerd zakelijk adres gebruiken dat niet hun privé-huisadres is. BeCommerce is formeel erkend als Bedrijvencentrum waardoor influencers het adres van BeCommerce als geregistreerd adres op hun sociale media kunnen vermelden. Hierdoor vermijden ze dat je hun thuisadres in één oogopslag kan zien wanneer je hun profiel bekijkt. Wie zich als consument tekort gedaan voelt, weet dan nog altijd waar hij terechtkan. "We hebben de afgelopen jaren samen met Eva De Bleeker zeer actief kunnen samenwerken op consumentenzaken en consumentenbescherming”, aldus Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Het beschermen van de consument tegen online fraude en oplichting is de bestaansreden van BeCommerce en met de uitwerking van dit Trustmark kunnen we de volgende stap zetten in een veilige internetomgeving voor de Belgische consument. We wensen daarom Eva De Bleeker te bedanken voor de productieve samenwerking van de afgelopen jaren en verwelkomen ook Alexia Bertrand. We kijken er naar uit om samen met haar deze goede werken op online consumentenzaken verder te zetten." Trustmark voor betrouwbare webwinkels BeCommerce heeft ervaring met het uitreiken van keurmerken dankzij zijn keurmerk voor betrouwbare webwinkels. Webwinkels ontvangen het keurmerk na een compliance audit die wordt uitgevoerd door een onafhankelijke organisatie: Bureau Veritas. De webshops met het BeCommerce label worden ook om de 6 maanden onderworpen aan een veiligheidsaudit, die eveneens wordt uitgevoerd door een extern onafhankelijk bedrijf. Een webshop die het label draagt, heeft de BeCommerce Gedragscode ondertekend en leeft de reglementering na. BeCommerce wil consumenten een betrouwbare en veilige manier van online winkelen aanbieden met zijn keurmerk. “Wie dit weekend wil kopen voor Black Friday doet er dus goed aan te checken of een webwinkel ons keurmerk heeft”, aldus Sofie Geeroms. - |