Een absoluut record: Belgen spenderen 11,46 miljard euro online


Belg geeft gemiddeld 1.363 euro uit online volgens BeCommerce Market Monitor

Brussel, 12 maart 2019 – De Belgische online handel brak in 2019 alle records. Dat blijkt uit de nieuwe BeCommerce Market Monitor. Het afgelopen jaar gaf de Belgische shopper 11,46 miljard euro uit online, 0,9 miljard euro meer dan in 2018. “E-commerce is meer dan ooit de motor voor de groei in  retail in België: ongeveer 50% van de groei situeert zich in online verkoop”, merkt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce, op. “De Belg gaat dan ook frequenter online shoppen: in 2019 kocht de Belg gemiddeld 13,4 keer online, goed voor een totaal van 112,9 miljoen online aankopen. Nog een opvallend cijfer: Gemiddeld spendeerde de Belg gemiddeld 1.363 euro online in 2019.”

E-commerce in België brak in 2019 opnieuw alle records. In totaal gaf de Belg maar liefst 11,46 miljard euro uit online, goed voor een groei van 8% ten opzichte 2018. Sinds dit jaar gebeuren een op de vijf spenderingen van de Belgen online. Bovendien kochten negen op de tien Belgen (15+) het afgelopen jaar online. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce met de steun van Google en PostNL. 

Reizen nog steeds grootste uitgavenpost, record dankzij groeiende categorieën

‘Vliegtuigreizen en accommodatie’ (niet in pakket) blijven met 87% van de uitgaven online de populairste categorie binnen de online uitgaven, gevolgd door ‘tickets voor attracties en evenementen’ (79%) en ‘pakketreizen’ (65%). “De uitgaven in deze drie categorieën blijven relatief stabiel”, ziet Sofie Geeroms van BeCommerce. “De groei in de Belgische e-commerce is dus eerder in categorieën als ‘Health & Beauty’ terug te vinden is. Die categorie is het afgelopen jaar een vierde gegroeid ten opzichte van 2018 in online uitgaven.”

E-commercegroei wordt aangedreven door Vlaanderen

Uit het onderzoek van GfK blijkt dat de Vlaming nog altijd opvallend meer online aankopen doet dan zijn Franstalige evenknie. Losstaand van het feit dat Vlaanderen de afgelopen jaren een voorsprong heeft opgebouwd ten opzichte van Wallonië, blijkt uit het onderzoek ook dat de online uitgaven het afgelopen kwartaal enkel stijgen in Vlaanderen (+11%). In Franstalig België wordt er zelfs een licht verlies opgetekend (-2%). 

2019: het jaar van de smartphone, maar niet voor grote aankopen

Hoewel de laptop de helft van de online betalingen voor zijn rekening neemt en hiermee het meest gebruikte online betaalmiddel blijft, neemt de populariteit van de smartphone almaar toe. Deze kent een groei van maar liefst 54% ten opzichte van 2018, toen slechts 8% van de uitgaven online via de smartphone werd gedaan. Inmiddels is dit aandeel gestegen naar 12% van alle online bestedingen.

“Eén op de drie Belgen (36%) gebruikte in 2019 de smartphone voor minstens één online aankoop. Wat daarbij wel blijft opvallen, is dat het gemiddelde bedrag besteed aan een aankoop per smartphone lager ligt dan gemiddeld (68 euro ten opzichte van 102 euro)”, merkt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce op. “De Belg gebruikt dus inderdaad steeds vaker de smartphone om online aankopen te doen, maar zal voor grotere, duurdere aankopen toch eerder de laptop of desktop gebruiken. In totaal zijn laptop en desktop dan ook nog steeds goed voor drie op de vier (77%) van de online bestedingen.”

Laatste kwartaal wordt gedomineerd door Black Friday

Specifiek voor het laatste kwartaal valt het grote succes van de koopjesfeestdagen op: de omzet van online verkoop groeide maar liefst met met 33% ten opzichte van 2018 en was tijdens de week van Black Friday voor de tweede keer hoger dan tijdens de eerste week van de januari solden (137,5 miljoen euro ten opzichte van 85 miljoen euro). Bovendien bereiden kopers zich goed voor op Black Friday: zes op de tien kopers informeerden zich op voorhand over de beste producten en vier op de tien maakten een verlanglijstje. 

“De e-commerce-omzet op Black Friday zelf was ook substantieel hoger dan die op Cyber Monday: waar vroeger de eerste vooral gefocust was op offline en de tweede op online, is de e-commerce zo dominant geworden dat Black Friday de overhand neemt wat online shopping betreft”, ziet Sofie Geeroms van BeCommerce. 

Odoo + afbeelding en tekst
Odoo + afbeelding en tekst
Odoo + afbeelding en tekst
Odoo + afbeelding en tekst

Boilerplate

Over BeCommerce

BeCommerce is de Belgische vzw die ondernemingen, actief op de Belgische markt in de digitale handel, samenbrengt. BeCommerce draagt bij tot het consumentenvertrouwen in de e-commerce door het verstrekken van een formeel vertrouwenskeurmerk aan webshops. Dankzij de certificatie, de security scans, de consumentenratings en beoordelingen van e-commercewebsites bouwt BeCommerce mee aan de groei van de sector.

BeCommerce brengt deze doelstellingen eveneens in de praktijk via bewustmakings-, informatie-, kennis- en onderzoeksprojecten en het ontwikkelen van een eigen Trustmark gedragscode. Bovendien draagt BeCommerce bij tot de creatie van een gunstig economisch en politiek klimaat voor de sector. In het bijzonder ijvert zij voor de opheffing van elke reglementaire beperking die de competitiviteit van de digitale handel met inbegrip van de verkoop op afstand en de verdere ontwikkeling ervan afremt in België.

Zij telt onder haar leden en partners voornamelijk webwinkels en bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector en de verkoop op afstand, alsmede bedrijven die diensten leveren in de logistiek, betaling en IT.

Over de BeCommerce Market Monitor:

In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische e-commerce consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een unieke combinatie van verschillende databronnen: continue consumenten data tracking, aangevuld met continue Retail panels en additioneel consumentenonderzoek onder 4000 consumenten per kwartaal. Binnen de definitie van de totale online-markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Aan de hand van de 18 vastgestelde marktsegmenten wordt een onderscheid gemaakt tussen producten en diensten.

B2C aankopen van producten en diensten worden gedekt in de BeCommerce Market Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.

BeCommerce is de opdrachtgever van dit grootschalig onderzoek sinds 2015. De BeCommerce Market Monitor wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt dankzij PostNL & Google.