E-commerce boomt door corona

Sinds de overheid het openbare leven grotendeels heeft stilgelegd in de strijd tegen het coronavirus, leeft de Belg meer dan ooit online. Materiaal om van thuis te werken, speelgoed om de verveling tegen te gaan of boodschappen om aan de hamsterdrukte in de supermarkt te ontsnappen: alles is bestelbaar en wordt tot aan de deur geleverd. 

Odoo + afbeelding en tekst

 

 

Sinds de overheid het openbare leven grotendeels heeft stilgelegd in de strijd tegen het coronavirus, leeft de Belg meer dan ooit online. Materiaal om van thuis te werken, speelgoed om de verveling tegen te gaan of boodschappen om aan de hamsterdrukte in de supermarkt te ontsnappen: alles is bestelbaar en wordt tot aan de deur geleverd. 

Bij de webwinkel Bol.com is de vraag naar items die thuiswerk ondersteunen, zoals beeldschermen en laptops, met 300 procent gestegen tegenover een paar dagen eerder. 'Bij de sportartikelen, zoals halters en matjes, merken we een stijging van meer dan 500 procent', zegt Tamara Vlootman, de woordvoerster van Bol.com.

Dezelfde tendens tekent zich af bij concurrent Coolblue. In een video zei de Nederlandse topman Pieter Zwart zondagavond dat het 'ontzettend druk' is in de magazijnen waar pakjes worden klaargemaakt voor verzending. Om de verhoogde vraag naar elektronische communicatietools als computers, webcams en headsets te kunnen opvangen, heeft het bedrijf beslist 'alle dingen die nu niet belangrijk zijn' tijdelijk niet meer aan te bieden. Reiskoffers, navigatiesystemen of barbecues zijn tot nader order niet te bestellen. Ook de elf fysieke Coolblue-winkels, waarvan drie in België, worden gesloten om volle prioriteit aan het onlineshoppen te geven. 

Meer pakjes betekenen meer leveringen, en dat merken de koerierbedrijven. ‘De e-commerce stijgt exponentieel’, zegt Luc De Schrijver, de Belgische topman van de pakjesbezorger GLS. ‘Mensen bestellen meer online en worden ook aangemoedigd om online te kopen.’  

Ook concurrent DPD ziet de e-commerce fors stijgen. ‘Onze volumes liggen deze week 30 procent hoger dan vorig jaar.’ Dierenvoeding is een van de populairste producten. ‘Mensen zijn bang voor hun huisdieren’, zegt verkoopdirecteur Frank Jahn. ‘De dierenvoeding explodeert. Maar ook koffie van Nespresso of Lego-blokjes bezorgen we veel. Nu alle kinderen moeten thuisblijven, wordt heel veel speelgoed online besteld.’

Dinsdag 24/03/2020
Bron