De uitbraak van het coronavirus leidt tot een gevarieerde omzet voor online retailers, de sector zou een cruciale rol kunnen spelen tijdens de lockdown.


De huidige uitbraak van het Coronavirus heeft extreme gevolgen voor de online consumentenbestedingen. De crisis zal de online verkoop dit jaar sterk onder druk zetten, met name door de aanzienlijk lagere online mode-uitgaven en het gebrek aan reis- en vakantieboekingen. "Online winkels kunnen echter een cruciale rol spelen in het ongewenste scenario van een totale EU-brede lockdown in de nabije toekomst", aldus Wijnand Jongen, President van Ecommerce Europe en CEO van Thuiswinkel.org, de Nederlandse e-commerce organisatie.

Impact van thuis zijn op specifieke sectoren

De beperkingen waarmee de consument wordt geconfronteerd, zorgen momenteel voor een aanzienlijke groei in segmenten als voeding en drank, gezondheids- en verzorgingsproducten, en producten die bijdragen aan het thuiswerken, het thuisonderwijs (laptops, tablets, schermen, kabels, bureaustoelen, enz.) en het thuis zijn (diepvriezers, enz.). Segmenten zoals sportuitrusting, doe-het-zelfproducten en sportuitrusting vertonen een tweecijferige groei. Tot nu toe lijken de online marktplaatsen het goed te doen in deze eerste periode van wereldwijde crisis, zoals blijkt uit het aantal verzoeken van verkopers om zich bij deze platforms aan te sluiten. Sectoren als mode en schoenen worden hard getroffen, in de reissector is er ook een extreem verlies aan vraag.

Lockdowns mogen de grensoverschrijdende goederenstromen niet belemmeren.

In de Europese Unie zijn er verschillende landen die in vergaande mate zijn opgesloten (bijvoorbeeld België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Oostenrijk). In andere landen (zoals Nederland en Zweden) is het overheidsbeleid nog niet gebaseerd op een volledige lockdown. In beide situaties, maar vooral in het geval dat de consument niet meer naar een fysieke winkel mag, kan de onlinedetailhandel een belangrijke rol spelen.

Onlinewinkels, pakketbezorgers en postbedrijven werken dag en nacht samen om de uitdaging aan te gaan om producten te blijven leveren aan consumenten in heel Europa. Marlene ten Ham, secretaris-generaal van Ecommerce Europe: "In deze tijden is het cruciaal om de grenzen voor essentiële producten open te houden en geen verdere beperkingen op te leggen aan de import en export. Wij steunen de oproep van de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, om de grenzen open te houden voor de invoer van de goederen die mensen dringend nodig hebben.

Ecommerce Europe vraagt de regeringen van de lidstaten om de instructies van de Europese Commissie goed op te volgen om ervoor te zorgen dat producten nog steeds grensoverschrijdend kunnen worden verhandeld binnen de interne markt van de EU en op internationaal niveau.

Het delen van informatie tussen de industrie en met de EU-besluitvormers is van essentieel belang.

Om bedrijven te helpen de huidige crisis het hoofd te bieden, wil Ecommerce Europe de uitwisseling van informatie over de gevolgen van het Coronavirus voor de elektronische handel zoveel mogelijk vergemakkelijken. Daarom hebben we een Coronavirus E-commerce Info Center opgezet. Op deze webpagina verzamelen we updates over EU-maatregelen, nationale maatregelen en initiatieven, en relevant nieuws. Het portaal wordt voortdurend bijgewerkt.

Dinsdag 24/03/2020

Bron