Nieuw consumentenrecht 2022 | BeCommerce

Nieuw consumentenrecht 2022



Nieuw consumentenrecht treedt binnenkort in werking en dit heeft ook zijn effect op jou als webshop. Er werden recent twee wetten aangekondigd die een aantal wijzigingen met zich meebrengen.  De nieuwe regels zijn voornamelijk het gevolg van de omzetting van Europese wetgeving en hebben tot doel om het bestaande consumentenrecht te moderniseren.

Hieronder geef ik je graag meer informatie in detail over de belangrijkste wijzigingen:


Wettelijke garantieplicht: uitbreiding en verstrenging 


Vroeger was er enkel een garantieverplichting voor goederen, maar nu zal er ook een een garantieplicht zijn voor ‘goederen met digitale elementen’. Denk hierbij aan een tablet met een bestuurssysteem, smartphones, laptops, gps enz. Deze garantie is van toepassing wanneer de digitale elementen inbegrepen zijn in de aankoop. Zo is bijvoorbeeld de verkoper van een laptop niet verplicht om je garantie te verlenen voor het later aangekocht anti-virusprogramma dat je installeert op deze laptop.


Daarnaast is er ook een wettelijke verplichting voor digitale diensten en digitale inhoud. Denk maar aan streamingdiensten, cloudopslag, apps, muziekbestanden, e-boeken etc. De verkoper is aansprakelijk voor ieder gebrek dat zich voordoet of aan het licht komt tijdens de periode waarin de dienst geleverd wordt. Bijvoorbeeld: wanneer de consument een abonnement heeft bij een streamingsdienst voor meer dan twee jaar zal de verkoper ook aansprakelijk zijn voor ieder gebrek die zich voordoet zelf als vindt deze plaats na twee jaar.

Daarnaast is er ook een verstrenging van de garantieplicht voor de verkoper. Gedurende de wettelijke garantieperiode van twee jaar, wordt elk defect geacht onder de garantie te vallen. Het is aan de onderneming om te bewijzen dat het defect niet onder de garantie valt. Vroeger was dit enkel in de eerste zes maanden, daarna was het aan de consument om te bewijzen dat hij het product niet op een verkeerde manier gebruikt had.

Bij de verkoop van tweedehands goederen is deze garantietermijn korter namelijk 1 jaar. Hierbij zal het wel verplicht worden om de consument hierop te wijzen in de algemene voorwaarden. Zo niet zal een garantietermijn van twee jaar van toepassing zijn.

Commerciële garantie

Naast de wettelijke garantie van twee jaar kan je ten alle tijde een commerciële garantie aanbieden. De meest voorkomende commerciële garantie is een verlenging van de wettelijke garantie. Deze commerciële garantie wordt ook verstrengd:
Je garantie mooier voorstellen in reclame dan dat ze effectief is, is verboden. Je kan dus niet in reclame je garantie anders voorstellen dan dat deze in je algemene voorwaarden vermeld staat. Indien dit toch het geval is, zullen de voorwaarden die in de reclame aangegeven worden van toepassing zijn. Daarnaast is het belangrijk om je commerciële garantie op een duidelijke manier te vermelden in de algemene voorwaarden. Je moet hier wijzen op het feit dat er ook een wettelijke garantie is, de procedure voor de consument, op welke producten deze bijkomende garantie geldt en andere voorwaarden waar de consument rekening mee moet houden.

 
Update verplicht bij digitale elementen of digitale diensten 


Gedurende de garantieperiode heb je de verplichting om updates te voorzien voor software of digitale diensten die je verkoopt zoals beveiligingsupdates. De updates moeten ervoor zorgen dat ze voldoende kunnen blijven functioneren. Wanneer je dergelijke updates niet uitvoert, wordt dit gezien als een gebrek die onder de garantie valt. Hiernaast zal je de consument ook moeten informeren over zijn recht op updates in je algemene voorwaarden dat zij recht heeft op deze updates.  De drie bovenstaande punten treden in werking op 1 juni 2022.


Regels omtrent prijsverminderingen 

De aankondigingen omtrent prijsverminderingen worden verstrengd. Volgens de nieuwe regels zal steeds de vorige prijs aangeduid moeten worden. Dit is de laagste prijs die van toepassing was gedurende een periode van 30 dagen voor de aangekondigde prijsvermindering. Deze regel is er gekomen om kunstmatige prijsverhogingen in de periode voor een aanbieding tegen te gaan. Ook webshops zijn onderworpen aan deze regel. Deze referentieprijs wordt wel bepaald per verkoopkanaal. Indien je dus een fysieke winkel en webshop hebt, zal je voor beide kanalen afzonderlijk de referentieprijs moeten bepalen.


Extra informatieverplichtingen op de webshop en sociale media

Alle gegevens van de onderneming moeten duidelijk verwerkt worden op de webshop. Hieronder wordt verstaan de informatie over:

  • de naam van de onderneming;

  • het geografisch adres van de onderneming; 

  • het emailadres;

  • het telefoonnummer;

  • het ondernemingsnummer;

  • Het BTW-nummer

Opgelet deze informatie moet ook duidelijk terug te vinden zijn op alle sociale mediakanalen die gebruikt worden.


Extra informatieverplichtingen voor platformen

Er zal een hogere informatieverplichting opgelegd worden aan de online platformen. Deze informatieverplichting gaat voornamelijk over de parameters voor de rangschikking van aanbiedingen, maar ook over de hoedanigheid van de verkoper op het platform (onderneming/consument). Indien de derde verkoper een consument is, moet aangegeven worden dat het consumentenrecht niet van toepassing is op de overeenkomst. Daarnaast moet er ook informatie zijn over de manier waarop verplichtingen gedeeld worden tussen de derde verkopers en het platform.


Strengere regels over consumentenbeoordelingen

Wanneer je consumentenbeoordelingen op je webshop plaatst, wordt informatie over de beoordelingen geplaatst: zijn de beoordelingen afkomstig van een consument die effectief iets gekocht heeft, zijn de beoordelingen tegen betaling gebeurd, gaat het om valse beoordelingen, … Daarom zal het belangrijk zijn om informatie te verstrekken over de manier waarop de controles worden uitgevoerd en hoe consumentenbeoordelingen verwerkt worden. Wanneer je als onderneming werkt met een reviewsysteem zoals Trustpilot wordt die informatie vaak reeds vermeld op je eigen reviewpagina. Wanneer je een eigen reviewsysteem hebt, is deze wijziging toch niet onbelangrijk. 

De drie bovenstaande punten treden in werking op 28 mei 2022.

Voor verdere vragen kan je steeds contact opnemen met het BeCommerce team.