Nieuws

Belgen gaven in eerste kwartaal van 2019 al 2,95 miljard euro uit online


Groei van 8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

Brussel, 13 juni 2019 – E-commerce in België blijft gestaag groeien: het aantal online uitgaven en het gespendeerde bedrag stijgen voor het 5de jaar op een rij. Zo rapporteren de kwartaalcijfers uit de BeCommerce Market Monitor, hét marktonderzoek besteld door BeCommerce, uitgevoerd door GfK met de steun van PostNL en Google. In het eerste kwartaal van 2019 nam het aantal online aankopen toe tot 27,1 miljoen, een forse stijging van 18% in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De Belg gaf ook 8% meer uit online. Met 2,95 miljard euro blijft het totale gespendeerde bedrag net onder de magische grens van 3 miljard. “In 2019 shopten al 7,3 miljoen Belgen online. Dit en andere cijfers van de BeCommerce Market Monitor tonen duidelijk dat het belang van online winkelen steeds blijft toenemen. Het is nu zelfs goed voor zo’n 20 procent van de totale markt in uitgaven”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

“Vliegtuigreizen en accommodatie” behoudt stevige leiderspositie


In het eerste kwartaal van 2019 werden er vooral diensten gekocht. Deze online aankopen waren goed voor zo’n 66% van het totale aandeel in online bestedingen. Net als de voorbije 2 jaar wordt de top 3 aangestuurd door “vliegtuigtickets en accommodatie” (niet in pakket). Deze zorgden voor een online aandeel van 87% in de uitgaven. Op de tweede plaats staat “tickets voor attracties en events”, met 78%. De top 3 wordt afgesloten met “pakketreizen” die 64% van de online bestedingen inneemt.

Categorie “Health & Beauty” is de sterkste groeier

Ook het online aandeel van de uitgaven voor producten stijgt. Zij trekken nu een tiende van de uitgaven naar zich toe. De categorie die de sterkste groei vertoont binnen online uitgaven is, voor het derde kwartaal op rij, “Health & Beauty” (+47% versus Q1 2018).

15% van online aankopen met smartphone

De smartphone groeit ten koste van zowel desktop en tablet in online bestedingen en aankopen. In het eerste kwartaal van dit jaar werd 15% van de aankopen gedaan via de smartphone. “Ondanks de daling van desktop en tablet voor online inkopen, blijft de laptop wel nog steeds het meest populaire toestel voor het uitvoeren van online bestedingen. Meer dan de helft van de online uitgaven gebeurde via de laptop (55%)”, verduidelijkt Sofie Geeroms van BeCommerce.

Bancontact blijft kampioen van de betaalmiddelen

Bancontact online bevestigt zijn positie als populairste betaalmiddel in België: 52% van de betalingen in het eerste kwartaal gebeurden via Bancontact online. De kredietkaart staat op de tweede plaats, gebruikt door 44% van de online shoppers. PayPal behoudt zijn derde plaats en wordt door 27 procent van de kopers gebruikt bij het online winkelen.

9 op 10 ervaren online shoppers zijn tevreden

Online shoppers zijn over het algemeen zeer tevreden over hun online winkelervaring. Van de ervaren online shoppers geeft negen op tien aan tevreden te zijn. Bij wie voor het eerst online winkelt is dit resultaat acht op tien. De belangrijkste redenen voor hun tevredenheid zijn de lage prijs en het gemak van thuis te bestellen. Daarnaast is ook tijdsbesparing voor een op drie respondenten een voorname reden om online te winkelen. “BeCommerce Market Monitor gaat ook na wat de Belg als grootste nadeel ondervindt van online winkelen. Bijna de helft (43%) ervaart de verzendkosten als een nadeel. Ook het gebrek aan contact met het product en de verplichting om op voorhand te betalen worden als obstakels beschouwd”, voegt Sofie Geeroms toe.

 

Over BeCommerce

BeCommerce is de Belgische vzw die ondernemingen, actief op de Belgische markt in de digitale handel, samenbrengt. BeCommerce draagt bij tot het consumentenvertrouwen in de e-commerce door het verstrekken van een formeel vertrouwenskeurmerk aan webshops. Dankzij de certificatie, de security scans, de consumentenratings en beoordelingen van e-commercewebsites bouwt BeCommerce mee aan de groei van de sector.

BeCommerce brengt deze doelstellingen eveneens in de praktijk via bewustmakings-, informatie-, kennis- en onderzoeksprojecten en het ontwikkelen van een eigen Trustmark gedragscode. Bovendien draagt BeCommerce bij tot de creatie van een gunstig economisch en politiek klimaat voor de sector. In het bijzonder ijvert zij voor de opheffing van elke reglementaire beperking die de competitiviteit van de digitale handel met inbegrip van de verkoop op afstand en de verdere ontwikkeling ervan afremt in België. 

Zij telt onder haar leden en partners voornamelijk webwinkels en bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector en de verkoop op afstand, alsmede bedrijven die diensten leveren in de logistiek, betaling en IT.

Over de BeCommerce Market Monitor:

In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische e-commerce consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een unieke combinatie van verschillende databronnen: continue consumenten datatracking, aangevuld met continue Retail panels en additioneel consumentenonderzoek onder 4000 consumenten per kwartaal. Binnen de definitie van de totale online-markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Aan de hand van de 18 vastgestelde marktsegmenten wordt een onderscheid gemaakt tussen producten en diensten.

B2C aankopen van producten en diensten worden gedekt in de BeCommerce Market Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.

BeCommerce is de opdrachtgever van dit grootschalig onderzoek sinds 2015. De BeCommerce Market Monitor wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt dankzij PostNL & Google.


Sofie Geeroms
Managing Director BeCommerce
info@becommerce.be
+32 472 32 50 74

Reacties (1)

Beste,, zou het mogelijk zijn om volledigestudie te ontvangen die gebruikt is voor artikel: "Belgen gaven in eerste kwartaal van 2019 al 2,95 miljard euro uit online" Alvast bedankt, Mvg, door audrey deweer

← Terug naar het overzicht