Nieuws

‘E-commerce groeit 19 procent in Europa in 2017’


Dit blijkt uit het Global Ecommerce Report 2017 van de Ecommerce Foundation. Dit rapport stelt dat e-commerce, hoewel het verkoopgroeipercentage volgens forecasts opnieuw zal dalen, in alle regio’s nog steeds groeit, vorig jaar tussen 1,45 en 39 procent. Voor het Europese gedeelte van het rapport onderzocht de Ecommerce Foundation Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Rusland, Italië, Spanje en Turkije.

Een van de besluiten van het rapport is dat de logistieke prestaties nogal verschillen van land tot land. De score (die de perceptie van de logistiek van een land weerspiegelt op basis van, onder andere, efficiënte douaneprocessen, de kwaliteit van de infrastructuur voor handel en transport en de gebruiksvriendelijkheid van de logistieke diensten) is het hoogste in Duitsland (4,23), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (4,07) en de Verenigde Staten (3,99). Rusland scoort het laagst, met 2,57 punten.

De Ecommerce Foundation onderzocht ook hoe gemakkelijk zaken kon worden gedaan in een land. Met andere woorden, waar de regelgeving het meest gunstig is om een lokaal bedrijf op te starten en te exploiteren. De UK eindigde op de 7e plaats, terwijl Duitsland en Frankrijk respectievelijk 17e en 29e eindigde.

Europa heeft de hoogste internetpenetratie: 80,5 procent van de bevolking gebruikt er het internet. Als we de internetpenetratiecijfers per land bekijken, komt de UK op de eerste plaats met 97,52 procent.

Verwacht wordt dat de totale omzet van e-commerce uit b2c in de geselecteerde landen in 2017 ongeveer 1,56 triljoen euro zal stijgen. Europa heeft een aandeel van 25,64 procent, met een omzet uit e-commerce van ongeveer 400 miljard euro.

De Ecommerce Foundation onderzocht ook welke landen de snelst groeiende e-commercemarkt hebben. Australië eindigt op de eerste plaats met een groei van 40 procent, maar Turkije eindigt op een mooie tweede plaats, met 31 procent. Ook Italië en Spanje zitten in de top vijf, met respectievelijk 26 en 25 %.

Ook interessant is dat e-commerce in Europa het grootste aandeel binnen het bbp heeft van alle regio’s. In Europa is e-commerce goed voor 4,91 procent van het bruto binnenlands product van de regio. Het hoogste e-bbp is dat van het Verenigd Koninkrijk, waar het goed is voor 7,9 procent van het bbp van het land. Wat de e-shoppers betreft, hinkt Europa nog steeds ver achterop op Noord-Amerika. In Europa koopt 58 procent van de internetgebruikers online terwijl dat in Noord-Amerika 70 procent van de internetgebruikers is.

In Europa kocht 57 procent van de consumenten 1 of meer jaar geleden voor het eerst iets via zijn smartphone of tablet. En nu doet 22 procent van de consumenten wekelijks een aankoop via zijn mobiel apparaat. In deze regio is ook 40 procent van de consumenten extreem tevreden met zijn mobiele aankopen. Vooral in de UK en Frankrijk zijn er heel wat tevreden mobiele shoppers te vinden.

Op basis van de informatie van de geselecteerde Europese landen, is de kredietkaart de populairste betaalmethode (54 %) in Europa. Ze wordt gevolgd door de bankkaart (45 %), PayPal (39 %), cash bij levering (20 %), bankoverschrijving (11 %) en cadeaubonnen (7 %). Turkije is leider in maandelijkse onlinebetalingen: daar doet 44 procent van de bevolking maandelijks een onlinebetaling.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht