Nieuws

E-Commerce heeft grote invloed op magazijn (en omgekeerd)


Samen met 15 bedrijven lanceerde het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw het project ‘E-warehouse’. Vandaag stelt het VIL in primeur de resultaten van het project voor. Een magazijn voor e-commerce vereist specifieke oplossingen die inspelen op de hoge verwachtingen van de online klant.  

In 2011 focuste het VIL met het project ‘e-fulfillment’ op de last mile, de aflevering bij de klant. Op vraag van de booming sector startte het VIL in 2012 met het project ‘E-warehouse’, gericht op het logistieke proces vóór de aflevering bij de consument: de orderafwikkeling. De deelnemende bedrijven, die de evolutie naar e-commerce maken of maakten, constateerden dat interne processen die volledig afgestemd zijn op traditionele warehousing, zowel fysiek als administratief, de vereisten eigen aan e-logistiek (snelheid, strengere kwaliteitscontrole, retourafhandeling, leverbetrouwbaarheid ...) onvoldoende ondersteunen.

Moet een magazijn worden aangepast aan e-commerce?

Een magazijn voor ‘traditionele logistiek’ is doorgaans ingericht in functie van grote bestelhoeveelheden en eerder stabiele volumes. In een magazijn voor e-commerce heeft men te maken met kleine pickhoeveelheden, steeds minder tijd tussen order en orderafhandeling, veel retouren, personalisering van verpakking en sterk fluctuerende volumes waarop onmiddellijk moet ingespeeld kunnen worden. Startvraag van het project was: moet een magazijn worden aangepast aan e-commerce? En waar moet men mee rekening houden?

De eisen van de klant als bepalende factor

Het onderzoek maakte duidelijk dat de eisen die de klant stelt bij aankopen op het web een belangrijke impact hebben op alle voorgaande schakels van de orderafhandeling. Een van deze eisen is een snelle levering: de tijd tussen bestelling en verzending wordt alsmaar korter. Dit maakt de organisatie van de personeelsbezetting complex, niet enkel doordat de bestelvolumes minder voorspelbaar zijn, maar ook omdat het picken en inpakken van e-commerce bestellingen een arbeidsintensieve activiteit is.

Het E-warehouse Checklist model

Op basis van de vaststellingen uit het onderzoek ontwikkelde het VIL een checklist model dat met de deelnemers in de praktijk werd uitgetest. De bedrijven kunnen dit model gebruiken als draaiboek om de meest geschikte magazijninrichting uit te tekenen.

Optimale inrichting sleutel tot succes

Het project kreeg de steun van Comeos en BeCommerce. “Wil Vlaanderen meeliften op de groei en het succes van het online aankoopgebeuren, dan moeten onze Vlaamse spelers zich aanpassen aan de nieuwe logistieke noden. Een optimale inrichting van het e-warehouse is de sleutel tot een efficiënte en effectieve e-fulfillment oplossing” benadrukt Patricia Ceysens, Voorzitter BeCommerce en Voorzitter Commissie Innovatie Vlaams Parlement.

Vijftien deelnemende partijen

Vijftien bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners, verladers en real estate, werkten mee aan het project:  AMP, Belspeed, bpost, Brantano, Neovia Logistics, Federal-Mogul, Fiege, Groep Heylen, Hubo, Kuehne + Nagel,  Norbert Dentressangle, Procter & Gamble, RA-Company, Spring Global Mail en Unigro. 

← Terug naar het overzicht