Nieuws

Hoe Amazon ons koopgedrag beïnvloedt


Liefst 40% van de Belgen winkelt tegenwoordig al bij Amazon en 27% van hen start naar eigen zeggen zijn online zoektocht steevast op de Amazon-website.

17% van de Belgen die bij Amazon winkelen, heeft een Amazon Prime-lidmaatschap. Dat zijn tevreden gebruikers: de ongelimiteerde gratis levering zien ze als het belangrijkste voordeel, de exclusieve deals en de toegang tot het entertainmentkanaal worden op prijs gesteld, net als het beloningsprogramma. In welke mate heeft Amazon het aankoopgedrag veranderd? 19% zegt dat ze door Amazon minder aankopen in fysieke winkels, 14% stelt minder te kopen op andere webshops, 27% meent dat Amazon geen invloed heeft op hun koopgedrag.

Toch… in 2015 verklaarde nog slechts 36% van de wereldwijde respondenten dat ze minstens wekelijks aankopen deden in de fysieke winkel. Dat percentage steeg de afgelopen drie jaar echter weer, van 40% in 2016 (33% voor België) naar 44% dit jaar (40% voor België).

Kortom, de fysieke winkel valt niet uit de gratie van de consument. De sterke opkomst van e-commerceafhaalpunten draagt daar mogelijk toe bij. Specifiek voor België is zeker ook het dichte winkelnetwerk een factor van belang. In elke Belgische stad is alles beschikbaar.

Het lijkt er bovendien op dat shoppers in de winkel op zoek zijn naar iets anders. Het gaat niet meer om de praktische kant van de zaak: ze zien shoppen in toenemende mate als een zintuiglijke en sociale ervaring. De combinatie van smartphone-shoppen en de hang naar zintuiglijke ervaringen biedt kansen voor merken en retailers.

In elk geval hebben we allemaal een winkelcentrum in onze binnenzak. In landen die tot de digitale voorlopers behoren, vertegenwoordigt mobiele verkoop al 22% van de aankopen. In België steeg frequent shoppen via de smartphone van 3% naar 7%. Ook mobiel betalen is in opkomst: Ongeveer een kwart van de Belgen gebruikt vandaag al occasioneel zijn smartphone om te betalen in een fysieke winkel. Een kwart van die shoppers zegt nu een voorkeur te hebben voor mobiel betalen.”

Bijna 40% van de Belgen verklaart dat ze bereid zijn om extra te betalen voor same-day delivery. Meer dan een kwart wil betalen voor levering op een specifiek tijdstip. Welke koerier de pakjes levert, daar ligt de consument niet van wakker. Wel is er nog een zekere terughoudendheid om drones als levermethode te aanvaarden.

Ook wanneer ze in de fysieke winkel blijven shoppen, is online voor consumenten wel een belangrijke inspiratiebron. 23% van de Belgische shoppers gebruikt sociale media om zich te oriënteren, 15% gebruikt visuele sociale netwerken zoals Instagram of Pinterest. Daarmee hinken de Belgen wat achterop in vergelijking met de wereldbevolking, waarvan 37% sociale media gebruikt. Websites van retailers (48%) en prijsvergelijkingswebsites (30%) worden geregeld geraadpleegd, maar e-mails van merken of retailers worden door slechts 13% van de respondenten vermeld.

Er is een zekere weerstand bij consumenten om persoonlijke gegevens te delen met retailers, zo blijkt. Het monitoren van koopgedrag om op basis daarvan gepersonaliseerde aanbiedingen te formuleren, is aanvaardbaar voor 29% van de respondenten. Slechts 16% is bereid om promotionele meldingen te ontvangen wanneer ze in de buurt van een winkel zijn.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht