Nieuws

Hoe bescherm je jezelf tegen oplichting op online verkoopssites?


Een consument op twee vertrouwt op het BeCommerce label om veilig online te shoppen

 Brussel, 16 oktober 2017 – BeCommerce, de Belgische vereniging van webwinkels en digital commerce spelers, herinnert – na publicatie van het jaarlijks rapport van de Economische Inspectie – dat het belangrijk is te controleren of een webshop houder is van het BeCommerce label voordat u aankopen doet. Het label is de garantie van de bescherming van de consument. In geval van niet-naleving van het reglement door de houder van het label kan de consument een klacht indienen bij BeCommerce. Zo ontving de vereniging 368 klachten van januari tot september 2017.

Dit BeCommerce label, dat in 2005 in samenwerking met Test-Aankoop werd ontwikkeld, biedt consumenten een veilige en kwaliteitsvolle online winkelervaring.

Wat zijn de voorwaarden voor het verkrijgen van het BeCommerce label?

Om lid te worden moeten de leden van BeCommerce aantonen dat hun bedrijf de kwaliteitscriteria van het BeCommerce label respecteert, die bijna 40 regels bevat. Hieronder bijvoorbeeld het beveiligen van de webwinkel tegen Cross-Site Scripting (XSS) die onder meer een extra beveiliging biedt tegen hacking en phishing. BeCommerce biedt daarboven twee keer per jaar een versterkte veiligheidsanalyse van hun webshop aan.

Het label is gecertifieerd door de onafhankelijke organisatie Bureau Veritas. Het wordt voortdurend herzien en aangepast om aan de nieuwste e-commerce praktijken te voldoen en biedt zo 5 garanties aan de consument bij online aankopen:

  • Weten met wie zij zaken doen en hoe zij het bedrijf gemakkelijk kunnen benaderen
  • Veiligheid en privacy
  • Bedenktijd: 14 dagen
  • Veilig betalen
  • Onafhankelijke klachtenbemiddeling

Daarnaast worden leden van BeCommerce regelmatig gecontroleerd op de naleving van het label en moeten ze om de twee jaar hun certificering vernieuwen. In geval van niet-naleving van het reglement kan de consument een klacht indienen bij BeCommerce. Deze kan beslissen om de certificering en het lidmaatschap af te schaffen. Om de transparantie ten aanzien van de consument verder te vergroten, biedt BeCommerce sinds 2016 de mogelijkheid om op haar online platform een bericht achter te laten.

Volgens de “Trust”-enquête van BeCommerce hebben 90% van de Belgen een positieve ervaring wanneer ze online shoppen. Deze studie werd uitgevoerd door het bureau Drobots en heeft als doel het vertrouwen van consumenten in e-commerce en in het BeCommerce label te evalueren. Uit de resultaten blijkt dat 57% van de e-consumenten het BeCommerce label kennen en dat 88% van de consumenten die het label kennen, het ook vertrouwen. 

BeCommerce: bemiddelaar tussen online winkels en consumenten

Met de ter beschikking stelling van een online klachtendienst fungeert BeCommerce nu ook als bemiddelaar tussen de consument en de online handelaar.

Als er een probleem optreedt na aankoop van een product of dienst bij een lid van BeCommerce, vragen we aan de consument eerst contact op te nemen met de handelaar. Dit kan rechtstreeks via de procedure voor klachtenbeheer van de webshop zelf, of via de online klachtendienst van BeCommerce. De klacht wordt dan aan de betrokken handelaar voorgelegd. Indien geen akkoord wordt bereikt met de handelaar kan de consument via dit systeem een bemiddeling aanvragen bij BeCommerce. 

Van januari tot september 2017 werden 368 klachten ingediend bij BeCommerce. Deze betreffen voornamelijk leveringsproblemen (35,8%), een onjuist telefoonnummer waardoor de consument geen contact kan opnemen met de klantendienst (11,64%), het herroepingsrecht (9,09%) of betalingsproblemen (6,25%). De gemiddelde duur om tot een oplossing te komen bedraagt 4 à 5 dagen. 

Ook op Europees niveau een betere bescherming van de consumenten

Sinds 2015 zijn de leden van BeCommerce ook op paneuropees niveau gecertifieerd dankzij het Ecommerce Europe label. Dit werd ontwikkeld in dialoog met nationale en Europese consumentenorganisaties. Het doel is de grensoverschrijdende e-commerce te stimuleren dankzij een betere bescherming van de consumenten en handelaars door Europese regels vast te leggen en duidelijke communicatie over deze regels te waarborgen.

***

Over BeCommerce:

BeCommerce is de Belgische vereniging van webwinkels en digital commerce spelers. De vereniging telt op dit moment 487 leden en 78 business partners.

Gelieve voor verdere inlichtingen, concrete getuigenissen of een interview contact op te nemen met:

Carine Moitier

Gedelegeerd bestuurder van BeCommerce

GSM: +32 473 26 05 61

E-mail: carine.moitier@becommerce.be 

Reacties (1)

becommerce : energieleveranciers door benedikt joos

← Terug naar het overzicht