Nieuws

Hoe Ooshop, de e-commerce voedingswebsite van Carrefour, het thuisbezorgsysteem opnieuw zal optimaliseren


E Ooshop, wiens naam binnenkort moet worden gewijzigd, herziet zijn interface voor de uitvoering van de levering. Carrefour's e-commerce site koos voor de oplossing van het Belgische start-up Urbantz. Stephane Platel, Operations Director bij Ooshop, presenteerde het principe bij de een-op-een e-commerceshow van Monaco. Doel: zorgen voor klantenbelofte en prijzen verlagen.

In de e-commerce voedingsstrijd wil Carrefour zich vakkunding ontkoppelen aan een delicate situatie, met in het zicht, een efficiënter, soepeler en veiliger leveringsservice. Als onderdeel van deze strategie heeft het bedrijf besloten om het bezorgingssysteem van Ooshop te herzien (waarvan de naam binnenkort zal veranderen). Doel: de belofte van de klant garanderen. Een grote uitdaging voor de voedselwebsite van Carrefour, waarvan het gemiddelde mandje gelijk is aan de drempel van gratis levering aan huis, dat wil zeggen ongeveer € 100. Stephane Platel, Operations Director van Ooshop, onthulde deze nieuwe oplossing op 22 maart 2018 tijdens de Monaco One-to-One e-commerce show.

1 HET PROBLEEM VAN OOSHOP

"Op het gebied van voedselbezorging is het vereiste niveau zeer hoog. Grote voedselboodschappen, het is niet gewenst, het is al een hele klus. Als we in de levering een extra beperking toevoegen, ziet de klant het elders en we moeten dus goed zijn in de uitvoering ", zegt Stéphane Platel. En op dit punt is het proces niet optimaal. "Tegenwoordig hebben de providers, waarmee we samenwerken, hun eigen IT-oplossingen die over het algemeen een aantal specificaties hebben die beter werken dan andere, maar we hebben vandaag geen volledige uniforme dekking in onze processen, stelt Stéphane Platel bloot. "Onze uitdaging is om een unieke ervaring aan te bieden, ongeacht de vervoerder".

De andere grote kwestie van het merk is het optimaliseren van de kosten. "We kwamen aan het einde van een proces waarop winsten op de aankoop werden bereikt, zei Stephane Platel Eén van de manieren om het kostenmodel te optimaliseren - en dus te zoeken naar productiviteitswinsten - is om deze intelligentie intern te re-integreren. "

2 DE OPLOSSING

Het probleem werd opgeworpen, Ooshop lanceerde begin 2017 een aanbesteding. Na verschillende tests koos Ooshop voor de oplossing van Urbantz. De Belgische start-up werd in 2015 opgericht en heeft een logistieke oplossing ontworpen voor het beheer van de eerste en laatste kilometerleverrondes. "Het is de applicatie die de meeste begin-tot einde behoeften dekt, het is bijna alles-in-één, en het is het gemakkelijkst te gebruiken voor gebruikers in het veld: de bezorgers en de  klantenadviseurs ", verzekert de baas van de activiteiten van Ooshop.

In het bijzonder kan de Saas Urbantz oplossing alle informatie van de levering  integreren binnen één applicatie ""We recupereren bestellingen, we starten optimalisaties van de rondes, we retourneren het resultaat naar de magazijnen, de magazijnen retourneren de streepjescodes van de pakketten om te bezorgen, de bezorgers scannen de streepjescode met hun smartphone en ontvangen de rondleiding waarvoor ze zijn zijn toegewezen ""legt Michael Darchambeau uit, CEO van Urbantz.


 3 GEVALLEN VAN BELANGRIJKE TOESTANDEN VOOR OOSHOP

Met deze oplossing wil Carrefour drie belangrijke vervelende zaken oplossen of op zijn minst verbeteren.

Eerste geval aangehaald: Wijziging leveringsvenster van de klant

"Het gebeurt elke dag dat klanten ons laten weten dat ze niet thuis zijn op het moment van de gekozen tijdsvenster. Als de levering niet op de dag wordt gedaan, bestaat het risico dat de klant zijn bestelling annuleert. Ons doel is om de levering te garanderen, "legt Stéphane Platel uit. Vandaag is het proces echter complex: de klant belt het callcenter, de klantadviseur plaatst de informatie bij de dispatchers van de koerierdienst die vervolgens de chauffeur belt om hem telefonisch op de hoogte te stellen. "Voor een bezorger is het extreem gecompliceerd wanneer hij rijdt of hij doet een levering met zijn handen vol," zegt Stéphane Platel.

Met deze oplossing kan de adviseur de beperking direct integreren in de applicatie en de ronde optimaliseren door live de beste leveringsvenster voor de klant aan te bieden. De bezorger wordt dan onmiddellijk op de hoogte gebracht via een melding op zijn smartphone.

Tweede geval: het probleem van GPS en de adressen van klanten

"Bij sommige koeriers hebben de bezorgers geen GPS. Het duurt 30 tot 40 seconden om het adres in te voeren. Dit wordt een paar keer per dag herhaald, het is 10 tot 12 minuten per dag. potentieel verdien je een positie (een levering, een notitie) en faciliteer je het werk van de bezorger ", zegt Stéphane Platel.

Hoewel dit misschien eenvoudig klinkt, hebben bezorgers nu een vereenvoudigde navigatie met geautomatiseerde adresintegratie in de applicatie, gekoppeld aan Waze en Google Map API's voor eenvoudig reizen. Geen nummer meer om te bellen: de bezorger hoeft alleen maar op een toets te drukken om contact op te nemen met de klant en hem een melding te sturen door te kiezen uit verschillende soorten sms.

Derde geval: het beheer van vertragingen en reparaties tussen bezorgers

"Er zijn vertragingen en we moeten weten hoe we ze moeten beheren, want we kunnen de achterstand niet inhalen, maar we moeten de belofte van de klant wel garanderen", vervolgt Stéphane Platel. "Een van de sleutels van onze activiteiten is het beheer van de reparaties". En leg uit: "De sleutel is om een hulpvoertuig te sturen tijdens een ronde die niet te ver weg is om back-uporders te nemen tijdens de late ronde."

Waar het telefonisch gebruik aanzienlijk was, ontwikkelden Ooshop en Urbantz een geautomatiseerd proces. Als er een probleem is, wordt er een QR-code gegenereerd op de smartphone van de  bezorger met vertraging. Deze wordt door de bezorger in een back-up gescand om de twee rondes te evenaren. De overdracht van de bestelling van voertuig A naar voertuig B zal worden gevolgd. "We zullen zorgen voor de controle van de goederen en in de computer zullen we volledige traceerbaarheid hebben", details van Stéphane Platel. Allemaal via een real-time delivery tracking-systeem.

Van zijn kant kan de consument zijn bestelling ook live volgen op zijn aanvraag, in white label


4 DE VOORDELEN

"Vandaag maken we goede optimalisaties, ik denk dat we niet veel meer zullen kunnen doen". Stéphane Platel is helder. "Maar als we alle operationele irritanten verwijderen, of dit nu op callcenterniveau is of op het niveau van levering, kunnen we een veel veiliger proces volgen en veel vloeiender", zegt hij.

Nog een voordeel: "Zo kunnen we met kleinere maatschappijen werken," hoopt hij, "om met een andere maatschappij te werken, moesten we een complexe technische oplossing integreren." Met dit systeem zullen we alleen maar internet en een apparaat nodig hebben ".

Ten slotte is Ooshop ook van plan de prijzen te verlagen. "We krijgen het door meer bestellingen te plaatsen tijdens een ronde en we kunnen nog steeds meer doen met de aankoop, maar we hebben al veel aan dit systeem gewerkt." Vandaag willen we de beweging voortzetten  en het is niet langer het onderhandelen over prijzen, je moet doorgaan tot het uiterste van de operationele ".

De start van de productie begint eind april 2018 en 100% van de leveringen zullen worden uitgevoerd door de toepassing op 1 juli. Uiteindelijk is Urbantz van plan verder te gaan en op het leren van machines te vertrouwen om nog persoonlijkere afleverroutes aan te bieden. Maar daarvoor "kost het 9 maanden tot 12 maanden om relevante gegevens te verkrijgen", zei Michael Darchambeau.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht