Nieuws

‘Lokaal is er nog ruimte voor groei’, volgens CTO AliExpress Guo Dongbai


Hoeveel producten er jaarlijks worden verhandeld, mag Dongbai niet zeggen. Wel dat het inmiddels tientallen miljoenen producten bevat en het assortiment in de komende jaren gestaag zal blijven groeien. Het huidige aantal klanten – dat toegang heeft tot meer dan tienduizend winkels c.q. verkopers – ligt sinds april dit jaar boven de honderd miljoen. Wat ze vooral willen bereiken, is dat de buitenlandse consument door AliExpress kwalitatief goede producten voor de laagst mogelijke prijs kan kopen, en daardoor meer geld overhoudt voor andere zaken in het leven.

Sinds kort is AliExpress ook open voor Russische verkopers. In Rusland zijn ze een van de populairste websites en er komt al jaren de meeste traffic vandaan. Door lokale winkeliers toegang te bieden, verwachten ze nog beter op de lokale vraag te kunnen inspelen. En hebben we tevens de bezorgtijd drastisch kunnen inkorten. In Nederland hebben ze de levertijd al kunnen verkorten door hun deal met PostNL, waardoor je je bestellingen binnen vijf à zeven dagen in huis hebt.

De focus ligt geheel op de klant bij Aliexpress. Hoe tevreden zijn zij? Wat kunnen ze nog verbeteren om te zorgen dat ze ook in de toekomst klant blijven? Dat soort vraagstukken. Mondiaal zullen ze en Amazon de toon zetten. Maar lokaal is er zeker nog ruimte voor nieuwe spelers. Van start-ups tot bestaande partijen.

Door hun schaalgrootte kunnen ze wel lagere prijzen bieden…maar alleen onderscheiden op prijs is al lang niet meer voldoende. Veel belangrijker is de kwaliteit, breedte en diepte van het assortiment en hoe dit aansluit bij de lokale behoefte. Plus de levertijd. Een trend die al enige tijd aan populariteit wint, is bijvoorbeeld duurzaamheid. Daarmee kan je je onderscheiden van andere verkopers.

De grootste uitdaging wat betreft hun internationale groei is… logistiek.  Door bestellingen te bundelen – zoals met PostNL – of van lokale verkopers af te nemen, winnen ze al de nodige tijd. Al hun producten lokaal opslaan, of een groot deel ervan, is echter geen optie. Ze gaan geen distributiecentra openen. Ze zijn een platform, geen winkel.

VR-commerce is volgens sommigen dé volgende stap in e-commerce. En voice commerce? Dat is voor AliExpress geen optie, volgens Dongbai.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht