Nieuws

Online shoppen blijkt toch niet de slechtste ecologische keuze te zijn


Uit de doctoraatsstudie van Heleen Buldeo Rai van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel die het aankoopgedrag van mensen bestudeerde, bleek dat de consument die zijn aankoop van achter zijn laptop doet en die thuis laat leveren, het beste CO2-rapport heeft.

Tijdens haar doctoraat legde Heleen vooral de focus op de “last mile” van de leveringsketen omdat die proportioneel de grootste impact heeft op het milieu.

Ze analyseerde het aankoop- en verplaatsingsgedrag van 707 consumenten voor een gemiddelde aankoop en deze groep kon dan onderverdeeld worden in zes verschillende aankoopprofielen. Elk aankoopprofiel heeft op die manier een eigen ecologische impact.

De conclusie van de studie was dat de online shopper die met de fiets zijn pakje gaat halen bij een lokaal afhaalpunt als beste uit de bus kwam. Deze consument wordt op de voet gevolgd door de pure online shopper die zijn bestelling thuis laat leveren.

Er moet wel opgemerkt worden dat van zodra de consument de auto neemt in plaats van de fiets, de pure online player beter scoort dan de consument die zijn pakje gaat ophalen.

De “omnichannel shoppers”, mensen die verschillende aankoopmanieren gaan combineren, behalen de slechtste score. Deze consumenten behalen een resultaat dat twee keer zo slecht is als dat van een gewone klant die alles in de fysieke winkel koopt, en zelfs acht keer zo slecht is als dat van iemand die zijn volledige aankoop online regelt.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...



Andere berichten uit BCR&D W#46 NL

Webinar: Hoe overtuig je de Belgische consument online?

De Belgische e-commercesector groeit razendsnel en biedt kansen voor je bedrijf. Maar hoe verschilt de Belgische shopper van Nederlandse en Franse consumenten? En nog belangrijker: hoe overtuig je hen ervan dat jouw webshop de juiste keuze is?

Lees meer

Lichte groei voor Ahold Delhaize in België

Ahold Delhaize boekte een omzetstijging van 5,8% in het derde kwartaal van 2019. Voornamelijk de resultaten in de Verenigde Staten, de belangrijkste mark van Ahold Delhaize, en Nederland zorgden voor deze groei.

Lees meer

“Duurzaamheid is een commercieel succes”

Zalando en bol.com nemen milieuvriendelijke initiatieven.

Lees meer

Nieuwe visuele huisstijl voor Facebook

Om deze drie applicaties (Facebook, Instagram en WhatsApp) te verenigen en beter te integreren, verandert het nieuwe Facebookgroepslogo van kleur, afhankelijk van de applicatie: blauw voor Facebook, groen voor WhatsApp en fuchsia voor Instagram. 

Lees meer

Formeel aanbod van Takeaway.com om Just Eat over te nemen

Als reactie op het vijandige aanbod van belegger Prosus, heeft Takeaway.com net een formeel aanbod uitgebracht om Just Eat over te nemen.

Lees meer

Bol.com start nu al met promoties voor het feestseizoen

Bol.com is een van de eerste webwinkels om het feestseizoen af te trappen. Door vroeger te beginnen, wil de Nederlandse e-commercegigant, klanten elke dag verrassen met nieuwe deals.

Lees meer

VS dreigen minder vruchten te plukken van Singles’ Day door handelsoorlog met China

Op 11 november is het Singles’ Day, een evenement dat elf jaar geleden in het leven geroepen werd door de Chinese e-commercereus Alibaba en bekendstaat als “de tegenhanger van Valentijn”.

Lees meer

Jumbo start zijn offensief in België

Jumbo, die zijn eerste supermarkt in Pelt heeft geopend, is een concurrent van zowat alle retailketens die actief zijn op de Belgische markt.

Lees meer

Lidl test de "Scan & Go" in Nederland

Om het comfort van haar klanten te verbeteren, heeft Lidl besloten om een nieuw concept te testen in haar winkels: de "Scan & Go". Dit stelt consumenten in staat om hun producten te scannen en direct op te slaan alvorens naar een speciale kassa te gaan die speciaal is gewijd aan klanten die voor deze tool hebben gekozen.

Lees meer

← Terug naar het overzicht