Nieuws

Online shoppen zonder grenzen in Europese Unie


Ongeveer 15 procent van de consumenten koopt al online in een ander EU-land. Maar onderzoek van de Europese Commissie wijst uit dat 63 procent van de pogingen om online iets aan te kopen in een ander EUland mislukt vanwege geoblocking of discriminatie op basis van nationaliteit of verblijfplaats. De verordening die het Europees Parlement vandaag definitief goedkeurt, moet die belemmeringen bij online shoppen wegnemen. Handelaars en bedrijven kunnen consumenten weliswaar nog altijd omleiden naar een nationale webpagina, maar ze moeten dit duidelijk signaleren.

Om te beletten dat de nieuwe regelgeving zware administratieve of logistieke gevolgen heeft voor handelaars en kmo’s, kunnen die zelf beslissen op welke markten ze zich richten en welke prijzen ze daarbij hanteren. Zo moeten ze niet alle consumentenregels van alle lidstaten bestuderen en kennen. Bedrijven kunnen ook niet verplicht worden om in alle landen te leveren.

De nieuwe regels gelden in principe voor alle goederen en diensten die online worden verkocht. Uitzonderingen zijn audiovisueel materiaal zoals tvseries, e-boeken, muziek en games.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht