Nieuws

Singles Day: Een nieuwe trend in e-commerce in de opmars


Singles Day: Een nieuwe trend in e-commerce in de opmars

Vorige jaar 17,8 miljard dollar voor Singles Day tegenover 6,8 miljard dollar voor Black Friday & Cyber Monday  

Brussel, 10 november 2017 – Op 11 november vieren we in België Wapenstilstand, een feestdag om het einde van Wereldoorlog I te herdenken. In China vieren ze diezelfde dag iets anders: vrijgezellen. Deze ‘Singles Day’ of ‘vrijgezellendag’ werd in de jaren ‘90 geïntroduceerd in China als tegenhanger voor Valentijn. In China is deze Singles Day de belangrijkste shoppingdag van het jaar. Vorig jaar werd, alleen al op het platform Alibaba, meer dan 12 miljard dollar uitgegeven tijdens de eerste 12 uur van die dag. In totaal realiseerde Singles Day in 2016 een omzet van 17,8 miljard dollar.

Het platform van Alibaba greep in 2009 deze kans met de lancering van de ‘Double 11’-deals op die nieuwe shoppingdag, wat onmiddellijk een enorm succes was. Deze dag bood ook de gelegenheid om hun kerstverkoop een boost te geven. In 2011, en meer bepaald op 11.11.2011, spendeerden de Chinezen meer dan 700 miljoen dollar op het platform van Alibaba. Alibaba verkoopt al een paar jaar producten voor singles zoals reistickets voor alleenstaanden, boyfriend/girlfriend-hoofdkussens enz.

Nieuwe trend: Singles Day doet het nog beter dan Black Friday en Cyber Monday

Vorig jaar, in China, werden op het Alibaba-platform 710 miljoen betalingen gedaan. Ter vergelijking: de verkoop op die dag in China bedroeg meer dan het dubbel van de totale onlineverkoop op Black Friday, Thanksgiving en Cyber Monday in de VS, die in 2016 (zonder Thanksgiving) 6,8 miljard dollar bedroeg. Het weekend van Black Friday & Cyber Monday werd een paar jaar geleden in de VS en in Europa - en dus in België -   geïntroduceerd door Amazon om de verkoopcijfers op te krikken. Als we de voorspellingen mogen geloven zal de verkoop in China dit jaar zelfs nog meer bedragen (waarschijnlijk meer dan 20 miljard dollar). Alibaba begon zijn promoties inderdaad al vroeger aan te bieden (op 23 oktober in Shanghai).

Aankopen via mobiel toestel

In China maakt een groot deel uit de onlineshoppers gebruik van een mobiel toestel. In 2015 kocht
37 % van de Chinezen op 11 november producten online met hun telefoon, tegenover een globale gemiddelde van slechts 13 %.

Verder bedroeg, nog steeds in 2015, de gemiddelde waarde van een winkelmandje per persoon ongeveer 230 dollar.

Naar een vroegere start voor de eindejaar verkoop

Indien de VS en Europa rekening houden met die dag, zal de verkoop voor de eindejaar periode 10 tot 14 dagen vroeger beginnen. Dus niet meer op Black Friday, maar op Singles Day, waardoor de eindejaar periode nu loopt van 11 november tot 25 december.

Singles Day in Europa

In Europa is het MediaMarkt die deze kans grijpt. Op de websites van het bedrijf zien we een aftelklok naar Singles Day. MediaMarkt belooft gedurende 24 uur kortingen op zijn webshops. Naast deze webshop maken ook nog tal van andere bedrijven gebruik van deze opportuniteit zoals bol.com, Ici Paris XL, Hunkemöller, H&M, AliExpress, enz. 

In de toekomst kan de impact meer verkoop voor de eindejaar periode en ook een toename van de onlineverkoop zijn omdat Singles Day in sommige Europese landen samenvalt met wapenstilstand.

Prognoses voor 2017

Singles Day zal dit jaar in België naar verwachting ongeveer 100 miljoen dollar opbrengen, wat overeenkomt met 1% van de totale online verkoop. Dit zal echter geen negatieve impact hebben op Black Friday en Cyber Monday, die zich in België naar verwachting zullen stabiliseren op ongeveer 10% van de totale omzet, ofwel 1 miljard dollar. We kunnen daar dus uit afleiden dat de verkoop tijdens Singles Day (1 dag) 10% van de omzet van Black Friday en Cyber Monday (in totaal 4 dagen) zal vertegenwoordigen.

Ik ben erg blij dat Singles Day binnenkort in België wordt ingevoerd en ik ben er zeker van dat het een groot succes zal worden, net als Cyber Monday die uit de Verenigde Staten komt en die in België goed bij de consumenten is ingeburgerd", legt Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce, uit.

Bron: FD Research Visualcapitalist com, omzet 2017

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht