Nieuws

Supermarkten zonder kassa?


Amazon, Auchan, Monoprix, Ahold Delhaize: ze testen allemaal kassaloze formules, al dan niet met succes. Zijn dat dan de supermarkten van morgen?

Ze maken allemaal, van ver of dichtbij, gebruik van RFID-technologie (Radio Frequency Identification), in de vorm van een intelligent etiket of met een chip die is aangebracht op elk product. Voor RFID vormt het kostenplaatje het grootste struikelblok. Ook is het onmogelijk om op elk artikel in de supermarkt een chip aan te brengen. En intelligente etiketten worden meestal voorbehouden voor grotere, en vooral duurdere, artikelen. Het belangrijkste probleem van de RFID-technologie is de capaciteit. Chips die snel en vanop grote afstand veel informatie kunnen verzenden zijn erg duur. Goedkopere chips werken trager. De sensoren moeten dus dichtbij staan. De klant moet zijn boodschappenmandje op een toonbank zetten en wachten tot alle artikelen zijn gescand. Een andere moeilijkheid met deze technologie, en niet de minste: interferentie door metaal. Metaal is niet transparant voor de RFID-chips. Zit er dus een artikel achter een metalen verpakking, wordt het waarschijnlijk niet gescand. Koopt een klant bijvoorbeeld meerdere conservenblikken, zullen sommige niet worden geregistreerd.

De technologie die Amazon gebruikt heeft ook haar grenzen. Het systeem vertoonde immers al snel tekenen van vermoeidheid. Na 20 klanten, is er de bug! Of wanneer klanten zich te snel verplaatsen ... En dan vergeten we nog een hele reeks problemen die nog altijd niet zijn opgelost.

Naast de overduidelijke personeelsbesparing ligt de belangrijkste uitdaging van deze formule voor de distributiegroepen in het verzamelen van steeds specifiekere gegevens over het aankooptraject van hun klanten. De meeste geautomatiseerde winkelconcepten die momenteel worden getest, vereisen identificatie bij binnenkomst met een smartphone. Niet alleen de personeelskosten worden verminderd, ook de prijzen van de producten kunnen dalen, wat een echt prijzenslag als gevolg zou hebben. Sommigen vinden dan weer dat we deze evolutie positief moeten bekijken: kassamedewerkers krijgen een adviserende functie.

De eerste stappen zijn zeker gezet, maar we mogen nog niet veralgemenen. Het systeem zal immers nog niet in alle supermarkten en voor alle klanten geschikt zijn! Een ander struikelblok voor dit type supermarkt: de bescherming van persoonsgegevens en privacy. Tot slot moeten de distributeurs ook nog de netelige kwestie van winkeldiefstallen aanpakken. Onderzoekers hebben immers aangetoond dat er dubbel zoveel diefstallen zijn in winkels die zelfscanning aanbieden. Hoe staan die winkels dan tegenover nog meer automatiseren?

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht