Nieuws

Twee op drie webwinkels werven aan


Bijna alle webshops verwachten omzetstijging, vooral verkopen via smartphone populair

De Belgische webwinkels zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Het overgrote deel van de handelaars denkt dat het aantal elektronische aankopen in 2013 zal toenemen en dat de online bedrijven zullen groeien. Tweederde van de e-shops wil dit jaar extra aanwerven. Een deel van het succes is te verklaren door de verdrievoudiging van het aantal aankopen via smartphone, de zogenaamde M-commerce. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek dat BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, voerde bij 550 online shops over de trends voor 2013.

Vertrouwen in online handel groeit

De online handelaars blaken van het vertrouwen. Bijna alle (90 %) bedrijfsleiders denken dat het aantal elektronische aankopen in 2013 nog zal toenemen. Nog nooit was het vertrouwen zo groot. In 2009, bijvoorbeeld, dacht nog slechts 65 % dat het aantal transacties zou gaan stijgen.

Het overgrote deel (84 %) van de webwinkels verwacht dan ook dat ze in volgende twee jaar zullen groeien. In 2008 dacht nog slechts 60 % dat er groei in zat.

Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce :  " Langzaam maar zeker ontwikkelt de online handel zich in België tot een volwaardige tak van onze economie. We stellen vast dat een geïntegreerde multichannel aanpak steeds belangrijker wordt. Dit betekent dat de handelaars in de toekomst hun online en offline activiteiten slimmer op elkaar moeten afstemmen. "

Online bedrijven hebben meer personeel in dienst

De groei vertaalt zich ook in de grootte van de bedrijven die zich op de online handel storten. De meeste online handelaars (26 %) stellen tussen 6 en 10 mensen te werk. Vorig jaar waren het vooral de kleinere bedrijfjes (van 2 tot 5 personeelsleden) die de dienst uitmaakten.

Er wordt dan ook duchtig aangeworven. Liefst tweederde (63 %) van de online bedrijfsleiders wil in 2013 aanwerven. Ze zoeken vooral IT’ers en online marketeers.

Steeds vaker (van 27 % in 2007 naar 67 % in 2012) zijn de e-shops trouwens onafhankelijke, op zichzelf bestaande bedrijven, en hangen ze niet langer af van een Belgisch of buitenlands moederhuis.

Online handelaars verkopen vaker internationaal

Toch vrezen de webshops steeds vaker (63 %)  de concurrentie van buitenlandse bedrijven die hier voet aan de grond zetten. Vorig jaar dacht nog slechts 49 % dat dit zou gebeuren.

Patricia Ceysens: “Er is nog een lange weg af te leggen. Vooral het feit dat er te weinig Belgische webwinkels zijn, blijft een heikel punt. We weten uit dit onderzoek dat de vrees voor buitenlandse concurrenten nooit zo groot was.”

De Belgische webshops doen nochtans zelf ook inspanningen om verder te kjiken dan de landsgrenzen. In 2012 was 22,2 procent van alle goederen voor wereldwijde export, in 2007 was dat slechts 10,6 procent.

M-commerce aan steile opmars bezig

M-commerce, of aankopen doen via je smartphone of tablet, wordt steeds populairder. In 2012 kochten consumenten drie keer vaker aan via hun mobiele toestellen dan in 2011. Steeds vaker (38 % tov 29 % vorig jaar) wordt daarbij gebruik gemaakt van een mobiele app.

De webwinkels zien ook duidelijk de voordelen van m-commerce: 75 % (tov 57 % vorig jaar) van de handelaars zijn tevreden met de resultaten. M-commerce wordt vooral gebruikt om hun klanten beter te kunnen bedienen, eerder dan om meer te kunnen verkopen. Van de handelaars die er nog niet vertrouwd mee zijn, wil meer dan een kwart (27 %) er binnen het jaar mee starten.

Jan Huysmans, Belgisch manager bij Bol.Com : “ Inmiddels komt 13,5% van alle bezoekers van bol.com binnen via hun smartphone. Dat is ruimschoots een verdubbeling ten opzichte van 2011. Om deze klanten optimaal winkelgemak te bezorgen, werd in september 2012 een nieuwe mobiele winkel geopend. Ook het aantal klanten dat hun tablet gebruikt om te winkelen verdubbelde en kwam uit op 15,1%. Bol.com verwacht dat de verschuiving naar mobiele devices verder doorzet. Naast een sterke mobiele site, stimuleren ook meer apps deze verschuiving. Vermoedelijk winkelt eind 2013 dan ook al meer dan 40% van alle klanten van bol.com via hun smartphone of tablet.

Consument koopt vooral kleren, doet dat met een Visakaart en laat leveren via Bpost

Uit de bevraging bij de webshops blijkt dat vooral kleren (37 %), huisdecoratie (36 %), speelgoed (32 %), boeken (26 %). hardware (26 %), software (26 %) en digitale camera’s (26 %) populair zijn. Online aankopen worden vooral betaald met een Visa-kaart, Master Card of met een klassieke bankkaart. American Express wordt steeds populairder (van 34 % in 2011 naar 57 % in 2012).

← Terug naar het overzicht