Nieuws

Al 7,35 miljard euro online gespendeerd in 2017


Brussel, 14 december 2017 Uit de meest recente cijfers van het derde kwartaal van BeCommerce Market Monitor 2017 blijkt dat er al 7,35 miljard euro online werd gespendeerd, een toename van 10 procent vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar en dit zowel in Vlaanderen als in Wallonië. De kaap van 10 miljard euro bestedingen lijkt nog steeds haalbaar, zeker gelet op het feit dat de einderjaarsaankopen niet werden verwerkt in deze studie. De algemene stijgende trend is vast te stellen binnen verschillende product- en dienstencategorieën, met de grootste groei binnen Health & Beauty. Online shoppen met smartphone of tablet blijft populair en aan belangrijkheid winnen.

Online uitgaven groeien met 10 procent

In de periode januari tot en met september 2017 gaven de Belgen al 10 procent meer online uit dan in dezelfde periode vorig jaar, een stijging zichtbaar zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Dat brengt de teller voor het hele jaar op 7,35 miljard euro online uitgaven. De kaap van 10 miljard euro online bestedingen in 2017 lijkt nog steeds binnen handbereik.

Aan het woord Bert Hendrickx, digital expert van GfK: Om de kaap van 10 miljard te bereiken, kijken we vooral naar het effect van nieuwe, buitenlandse trends: ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’ maakten dit jaar echt hun intrede in België. Amazon, met Amazon Prime, profileerde zich voor het eerst ook duidelijk naar de Vlaamse consument.”

Hoewel niet meer Belgen online winkelen, een status quo vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar, steeg het aantal online aankopen wel in totaal met 2 procent. Concreet kwam deze stijging neer op een totaal van 63,6 miljoen extra online aankopen, hetgeen aantoont dat de maturiteit van online winkelen blijft toenemen.

Op het vlak van de uitgaven zien we dat 16,9 procent van alle uitgaven online gespendeerd worden, respectievelijk 8,7 procent van alle uitgaven aan producten en 63,9 procent van alle diensten.

2,45 miljard euro online uitgegeven, enkel in het derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2017 nemen de online uitgaven toe met 12 procent tegenover dezelfde periode van vorig jaar en werd er voor 2,45 miljard euro online geshopt. De recordgroei van 13 procent gedurende het vorige kwartaal werd dus opnieuw geëvenaard. Deze stijging is vooral in Vlaanderen zichtbaar, waar de onlinemarkt met maar liefst 16 procent is toegenomen in vergelijking met dezelfde periode van het vorig jaar. Ook in Nederland stegen de online bestedingen ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar met 14 procent.

Tijdens het derde kwartaal winkelde de Belgische online koper gemiddeld 3,1 keer online, wat op hetzelfde niveau ligt als vorig jaar. Bij die aankopen werd meer geld gespendeerd dan voorheen: er werd gemiddeld 352 euro online gespendeerd, ofwel 105 euro per online aankoop, wat ongeveer 10 procent hoger ligt dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Dit is opnieuw een indicatie van een groeiende maturiteit van de e-commerce markt in België.

Online bestedingen stijgen het meest binnen de categorie Health & Beauty

Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, zien we dat de uitgaven binnen de categorie Health & Beautyrelatief gezien het meeste zijn gestegen. Terwijl vorig jaar in kwartaal drie nog maar 1,9 procent online werd besteed, ligt dit cijfer nu op een niveau van 2,9 procent. In Nederland en in Vlaanderen is de sterkst groeiende categorie ten opzichte van vorig jaar eveneens Health & Beauty. In Wallonië valt die eer te beurt voor de categorie Sport & Recreatie.

Mobiel betalen wordt een vaste waarde

Ongeveer één vijfde van de Belgen, dat is 22 percent, deed in het derde kwartaal minimaal één online aankoop met een smartphone. 15 procent verrichtte een online aankoop met een tablet. Dit is een stijging ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar, zeker wat betreft het aantal personen dat een aankoop heeft verricht met een smartphone: in het derde kwartaal van 2016 gaf 16 procent van de Belgen aan dat ze een online aankoop hadden verricht met een smartphone. Deze trend van mobiel betalen is reeds gedurende een tijd zichtbaar en blijft zich verder manifesteren.

“We zien vooral dat technologisch vaardige consumenten, zogenaamde ‘Leading Edge Consumers’, dit concept oppikken en er in geloven”, aldus Bert Hendrickx. Er is nog heel wat werk aan de winkel, maar met onder andere het invoeren van contactvrije betalingen voor kleine bedragen, weliswaar nog via betaalkaarten, maken we een mooie sprong vooruit. Wanneer de technologie breder en vlotter beschikbaar raakt bij de retailers, zullen we zien dat de drempel om mobiel te betalen een heel stuk lager komt te liggen.

***

Over de BeCommerce Market Monitor

In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische e-commerce consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een unieke combinatie van verschillende databronnen: continue consumenten datatracking, aangevuld met continue Retail panels en additioneel consumentenonderzoek onder 4000 consumenten per kwartaal. Binnen de definitie van de totale online-markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Aan de hand van de 18 vastgestelde marktsegmenten wordt een onderscheid gemaakt tussen producten en diensten. 

Bekijk de infographic

 

Persberichten:

FR

RetailDetail - Nouvelle progression de 10% des dépenses online en Belgique: https://www.retaildetail.be/fr/news/g%C3%A9n%C3%A9ral/nouvelle-progression-de-10-des-d%C3%A9penses-online-en-belgique

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht