Vertrouwen in E-commerce groeit: 83% van de webwinkels verwacht 2-digit groei in 2012

Mobile Commerce is the next big thing!

Brussel, 27 maart 2012 – Naar aanleiding van de E-shop Expo op 28 en 29 maart in Tour & Taxis stelt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, de resultaten van hun jaarlijkse studie over E-commerce in België voor. Dit onderzoek over de cijfers van 2011 en de groei en de verwachtingen van de Belgische markt voor 2012 werd uitgevoerd in maart 2012 door het onderzoeksbureau iVox bij meer dan 500 webwinkels. De markt blijkt uitermate positief over de toekomst: 83% van de ondervraagden verwacht een 2-digit groei van hun omzet door online verkoop. Ook voor mobile commerce (M-commerce) zijn de verwachtingen groot, blijkt uit de enquête van de vereniging van de Belgische distance sellers. Patricia Ceysens, de voorzitster van BeCommerce is tevreden: “Wij constateerden al een groei van 23,8% in de totale omzet van online transacties verwerkt door Belgische e-commercehandelaars in 2011 tegenover 2010. En voor 2012 laten wij de 1,18 miljard € BtoC E-commerce omzet van 2011, ver achter ons!”.

Grote ‘traditionele’ retailers gaan nu voluit voor E-commerce.

Het aandeel van de online verkoop in de totale omzet van de ondervraagde bedrijven bedraagt 58,1% (t.o.v. 66,1% in 2010). Deze daling is te wijten aan de succesvolle doorgroei in de online verkoop van een groot aantal traditionele retailers zoals e5mode, Brantano, Kiabi, Decathlon, Delhaize, Pierre Marcolini,… die hun internetstrategie daadwerkelijk kracht bijzetten. Globaal is dit zéér goed nieuws omdat de markt van de ‘pure players’, bedrijven die enkel verkopen via internet, mooi aangevuld wordt met de gevestigde retailers wat zal leiden tot meer E-commerce.

Verder blijkt dat de E-commerce in België zich vooral toespitst op de verkoop aan Belgische consumenten en dat dit aandeel exponentieel is toegenomen tegenover 2010: 66,7% van de totale online verkoop wordt gerealiseerd in België (tegenover 45,3% vorig jaar). Deze trend is deels te verklaren door de opmars van de traditionele food en non-food retailers die sterk nationaal actief zijn. Colruyt en Delhaize zijn sterke spelers op de Belgische markt, maar zijn minder actief in bijvoorbeeld Nederland.

“Het is belangrijk dat de Belgische webshops (zeker ook de pure players) snel over de landsgrenzen heen gaan kijken, als zij niet verdrongen willen worden door de internationele grensoverschrijdende internethandel”, aldus Patricia Ceysens.

Debetkaarten in de lift als online betalingsmiddel

Als online betalingsmiddel blijven kredietkaarten zoals Visa en MasterCard bij de pure-players de absolute koploper. 95% van de ondervraagde webwinkels biedt deze betalingsmogelijkheid aan. Maar het aanbieden van debetkaarten als betalingsmogelijkheid zit duidelijk in de lift: bij meer en meer pure players kunnen klanten nu ook betalen met Bancontact/Mister Cash (81% in 2011 t.o.v. 65% in 2010).

Koopgedrag van de E-consument

Onafhankelijk van de betalingsmethode, koopt een meerderheid (55%) van de online consumenten voor een gemiddeld bedrag tussen 50 en 200 euro aan. 11% van de aankopen ligt zelfs boven de 500 euro (t.o.v. 5% in 2010). De consument raakt dus meer en meer vertrouwd met online kopen en betalen. In totaal worden er in 2012 zo’n 20 miljoen online transacties verwacht door de BeCommerce-leden, waarbij het laatste jaarkwartaal beslissend zal zijn door onder meer de eindejaarsperiode.

De top 5 van productcategoriën die online worden aangekocht zijn Electronica (38%), Home & Garden (36%), Kleding & Fashion (34%), Entertainment (34%) en Hard & Software (28%).

Uit het onderzoek blijkt verder dat het belang van vergelijkingssites afneemt met 33% in 2011 tegenover 53% in 2010. Dit is logisch aangezien de E-consument nu vertrouwd is met E-shops en E-brands en dus vol vertrouwen zijn aankopen doet bij E-shop x of z.

Logistiek : ‘the last mile’

Consumenten zijn veeleisend: goederen moeten online traceerbaar zijn of thuis geleverd worden in een bepaald tijdslot en de consument wil daar tijdig van verwittigd worden. Time slot delivery, bijvoorbeeld, wordt door driekwart van de respondenten nog steeds niet als mogelijkheid aangeboden: er is dus nog ruimte voor innovatieve logistieke oplossingen!

Op de vraag hoe ze de bestelde producten bij de consument leveren, antwoordde 34% van de respondenten dat ze samenwerken met een privé-transportbedrijf, al dan niet aangevuld met de diensten van bpost. Patricia Ceysens verklaart: “We merken een sterke stijging van 15% tegenover 2010 in de inzet van privé-transportbedrijven voor het aanleveren van online bestellingen. Dit verschil valt te verklaren door nieuwe behoeftes van de consument en door de verdere segmentering van de markt.” Toch heeft bpost de segmentering van de markt goed overleefd, dat bevestigen de volgende cijfers: 2 op 3 respondenten (64% tegenover 49% in 2010) geeft aan dat ze met bpost samenwerken als logistieke partner. Kiala en TNT PostPakketService volgen met respectievelijk 26% en 21%. Een goed voorbeeld van complementariteit is een mix van het aanbod van bijvoorbeeld Kiala (recent overgenomen door het Amerikaanse UPS), met een sterk Europees netwerk van afhaalpunten en bpost.

Nieuw! M-Commerce: explosieve groei verwacht in 2012-2013.

Momenteel is M-commerce, online verkoop via mobiele toepassingen slechts verantwoordelijk voor 2,6% van de totale omzet die door online verkoop wordt gegenereerd. “Daar zou wel eens snel verandering in kunnen komen, legt Patricia Ceysens uit. 15% van de respondenten geeft aan Mobile commerce in te zetten om de consument te bereiken, terwijl de helft van de ondervraagden er in de toekomst mee aan de slag wil gaan. Het succes van de tablets is hier niet vreemd aan, waardoor vele BeCommerce-leden hun website ‘tabletvriendelijk’ maken. Er is dus nog heel wat groeipotentieel voor verkoop op afstand via mobiele toepassingen. 71% van de respondenten verwacht dan ook, net als ik, een extra omzet door het toepassen van M-Commerce!”

← Terug naar het overzicht

Schrijf je in voor de Becommerce