Nieuws

Voice laten doorgroeien tot retailkanaal


In 2018 benaderde Google Albert Heijn en bol.com om hun Nederlandstalige versie van Google Assistent en Google Home te lanceren.

Vorig jaar ontwikkelde bol.com enkele toepassingen voor de Google Assistent, terwijl ze zich bij Albert Heijn bezig houden met de ontwikkeling van de spraakassistent.

Voice-technologie is niet zo eenvoudig als het op het eerste zicht lijkt; de spraakassistent moet in staat zijn om een gesprek te voeren op een normaal tempo en ook om de bedoeling van de gebruiker te achterhalen.

Bol.com en Albert Heijn benadrukken het belang om klein te beginnen en rustig aan verder uit te breiden. Ook raden ze aan om zo snel mogelijk samen te werken met gebruikers die het product testen.

Klanten gebruiken een product vaak anders dan specialisten waardoor dit interessante data kan opleveren die nuttig kan zijn om de spraakassistent te optimaliseren voor de doelgroep.

Een struikelblok voor Albert Heijn en bol.com was vooral het feit dat je met een spraakassistent je merkidentiteit niet echt kan uitdragen. Op basis van de tone of voice kan een bedrijf zich onderscheiden van een ander want bij de Nederlandstalige versie van Google Assistent kan de klant slechts kiezen uit vier stemmen.

In de toekomst zouden bol.com en Albert Heijn voice-technologie willen zien uitgroeien tot een echt retailkanaal, maar in de tussentijd is er nog veel te leren en te ontdekken over deze nieuwe technologie.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...



Andere berichten uit BCR&D W#12 NL

Unizo eist een einde aan gratis retourzendingen

Unizo, de unie van Vlaamse zelfstandigen, bekritiseert het gedrag van consumenten die veel items online kopen en deze vervolgens gratis terugsturen.

Lees meer

De smartphone wint terrein

Volgens een BeCommerce studie kocht 50% van de Belgen in het tweede kwartaal van 2018 online producten met Bancontact on line.

Lees meer

Brussels Airport verwelkomt Sichuan Airlines Cargo

Eind april zal de cargozone van Brussels Airport een nieuwe vliegtuigmaatschappij verwelkomen, namelijk “Sichuan Airlines Cargo”.

Lees meer

Online winkel en fysieke winkel zijn complementair

Amazon en Coolblue hebben aangekondigd dat ze gaan investeren in nieuwe fysieke winkels.

Lees meer

Bol.com verrijkt zijn Select-abonnement

Op dit moment is bol.com aan het experimenteren met kortingen op verschillende artikelen voor consumenten die lid zijn van het Select-abonnement.

Lees meer

Online verkoop in de automobielsector

Audi zal een online verkoopsysteem testen voor een "special edition" model.

Lees meer

Paypal helpt u om uw geld terug te krijgen

Geld lenen aan vrienden of familie is geen onderdeel van de Belgische gewoonte, uit angst om niet vergoed te worden.

Lees meer

Deliveroo heeft grootse plannen

Maaltijdleverancier, Deliveroo, is momenteel actief in 14 landen en 500 steden.

Lees meer

Shoppen via Google Afbeeldingen

Op dit moment is Google in de Verenigde Staten bezig met een test: Google Afbeeldingen wordt als shoppagina gebruikt waarop consumenten op de artikels in de afbeelding kunnen klikken om meer informatie te krijgen over het product (prijs, merk, etc.) en zo uiteindelijk het product kunnen aanschaffen.

Lees meer

← Terug naar het overzicht