Nieuws

Zalando.be beste webwinkel van België


Brussel, 16 mei 2013 - Zalando.be, de Belgische tak van Europa’s grootste online retailer voor schoenen en fashion, is de grote overwinnaar van de BeCommerce Awards 2013. Zalando won de BeCommerce Overall Award, omdat deze e-shop met een naambekenheid van 85%, de Belgen voor het eerst massaal heeft aangespoord via het web aankopen te doen. Zalando.be mag BeCommerce vertegenwoordigen op de Europese E-Commerce Awards die begin juni uitgereikt worden in Barcelona. BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, ontving dit jaar een record van 195 inschrijvingen (120 vorig jaar). Dit jaar reikte juryvoorzitter Michel Koch voor het eerst ook een prijs uit voor de startende e-shop die letterlijk vanuit zijn kelder of zolder zijn zaak opbouwt. Die prijs ging naar Mookum.com, een platform voor de ontwikkeling van innovatieve design & lifestyle producten.

De uitreiking van de achtste BeCommerce Awards vond gisteravond plaats in het prestigieuze kader van het Koloniënpaleis in Tervuren, in aanwezigheid van zo’n 300 vakmensen uit de e-commercesector. Niet minder dan vijftien webwinkels kregen een onderscheiding. Zo kreeg onder meer de NMBS de Mobile Award, de prijs voor de webshop met de beste mobiele toepassing. De online apotheek Newpharma.be kreeg de Cross Border Award, de prijs voor de beste grensoverschrijdende webshop. De Starters Award voor de beste starter ging naar Famousbox.be, het eerste e-department store van België. Voor het eerst werd ook de Green Award  uitgereikt, voor meest milieuvriendelijke e-shop. Die ging naar cosmeticareus Yves-Rocher.be.

De vakjury 2013 bestond uit hoofdredacteuren van mediapartners van de BeCommerce Awards, bekende vakgenoten en deskundigen die direct of indirect betrokken zijn bij de Belgische thuiswinkelbranche. Voorzitter was Michel Koch, Head of International Multi-channel Trading bij Marks & Spencer. “De BeCommerce Awards bekronen de bedrijven die het meest succesvol zijn in hun e-commerce activiteiten en die het online shoppen stimuleren waardoor ze hun positie in de Belgische markt verstevigen. De dynamiek van de online handel en multichannel retail die België momenteel kent, bewijst dat het beste nog moet komen omwille van het enorme groeipotentieel buiten de landsgrenzen.” Voor de publieksprijzen hebben meer dan 53.000 consumenten gestemd op hun favoriete webwinkel, in negen verschillende categorieën.

Tijdens de Gala-avond werden de prijzen o.a. uitgereikt door EU-Commissaris voor handel Karel De Gucht, door Wijnand Jongen,  directeur van Thuiswinkel.org, dé belangenvereniging voor webwinkels in Nederland, en door Saskia Van Uffelen, Digital Champion voor België.

De BeCommerce Awards worden uitgereikt als beloning voor de meest actieve, creatieve, innovatieve, eerlijke en geliefde e-shops. Opvallend dit jaar was het groot aantal startende webshops dat zich inschreef: niet minder dan 70 (41 vorig jaar). Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce: “We zijn erg verheugd dat er zoveel startende webwinkels zich inschreven voor de BeCommerce Awards. Het is een teken dat de online markt in volle groei is. Uit eigen onderzoek blijkt trouwens dat het overgrote deel van de handelaars denkt dat het aantal elektronische aankopen in 2013 zal toenemen en dat de online bedrijven verder zullen groeien.

Overzicht van alle winnaars:

Publieksprijzen 2013:

Vakprijzen 2013:

  • De BeCommerce Overall Award : Zalando.be
    Zalando won de award omdat deze e-shop met een naambekenheid van 85%, de Belgen voor het eerst massaal heeft aangespoord via het web aankopen te doen.
  • De Starter Award : Famousbox.be
    Deze e-department store ontving de prijs als beste Belgische webshop die minder dan twee jaar online is.
  • De Mobile Award : NMBS
    De Belgische Spoorwegen kregen de award omdat ze perfect weten in te spelen op de stijgende vraag van internetsurfers die via een smartphone tickets willen aankopen.
  • De Cross Border Award : Newpharma.be
    Deze prijs werd toegekend aan Newpharma omdat het bedrijf een strategie voert om meerdere markten in Europa te veroveren.
  • De Green Award : Yves-Rocher.be
    Met deze award werd de cosmeticareus geprezen als de meest milieu-vriendelijke e-shop.

De Becommerce Awards worden mede mogelijk gemaakt door Best of Publishing & Yappa en volgende sponsors:

 

Online press attention

NL

FR

ENG

← Terug naar het overzicht