Newsletter

4 krachtige manieren Kunstmatige intelligentie is het maken van e-commerce


Volgens marketinggoeroe, Seth Godin, "Kunstmatige intelligentie doet een klus waar we niet per se gek op waren om het toch te doen, het doet het rustig en goed, en dan nemen we het als vanzelfsprekend aan."

Vandaag zien we AI moedig door de gangen van elk bedrijf, elke branche en elk type bedrijf lopen. En hoewel kunstmatig, heeft de technologie een persoonlijk tintje gegeven aan de manier waarop we winkelen en handelen. AI in e-commerce verbetert de volledige buy-sell-ervaring voor zowel kopers als verkopers.

1. Chatbots

AI in e-commerce kan niet worden besproken zonder te verwijzen naar chatbots. Deze chatboxen op de startpagina van e-commerce websites en mobiele applicaties zijn op AI-gebaseerde computers die zijn geprogrammeerd om op een gepersonaliseerde manier met klanten te communiceren. E-commerce chatbots helpen kopers bij het zoeken naar het juiste product, het controleren van de beschikbaarheid van producten, het vergelijken van meerdere producten en ten slotte het helpen uitvoeren van de betaling. Chatbots helpen ook om klanten te verbinden met het juiste servicepersoneel in het geval van klachten of vragen. Kopers kunnen met deze machines 'praten' via tekst, spraak en soms zelfs foto's. Zonder handarbeid in te zetten, stellen chatbots bedrijven in staat om een persoonlijk tintje te geven aan de relatie tussen AI en klanten.

2. Voorspellende verkopen

Diepgaand leren, statistische programmering en voorspellende analyse van massieve gegevenssets is mogelijk met AI-algoritmen. Bedrijven gebruiken deze methoden om het gedrag van hun klanten vast te leggen. De populaire show op Netflix, House of Cards, was het resultaat van dergelijke AI-patroonleertechnieken die door een meerderheid van de kijkers werden toegepast op datasets van de meest bekeken categorie tv-shows. Voorspellende verkopen helpen ook bij het organiseren en beheren van de voorraad van de magazijnen, zodat het bedrijf goed gevuld is, vooral met producten met een hogere vraag.

3. Aanbevelingsmotoren

Aanbevelingsmotoren worden door veel detailhandelsbedrijven, zoals Amazon, gebruikt om de doelgroep voor hun producten te identificeren. Op basis van de recente zoekopdrachten van een potentiële klant, registreren AI-algoritmen in zoekmachines kritieke details over het product dat wordt doorzocht. Op basis van de uitkomsten van het algoritme genereert de zoekmachine passende aanbevelingen voor de browser en geeft deze weer op hun persoonlijke dashboard om hen te helpen het product snel te vinden.

4. Magazijnautomatisering

Een essentieel onderdeel van de e-retailsector, warehousing-activiteiten spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de trend van de verkoop voor een bedrijf. Het in Beijing gevestigde bedrijf JD.com met Siasun Robot & Automation Co Ltd., gebruikte robots om magazijnprocessen te stimuleren, zoals pakket sorteren, verpakken en categoriseren. De snelheid en efficiëntie van de sorteermechanismen en het leveringsschema voor de producten zijn verbeterd.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht