Newsletter

De nieuwe e-commerce-speler Cdiscount is "een buitenkans voor handelaren in Wallonië"


Een nieuwe e-commerce-speler dient zich aan op de Belgische markt in de niet-voedingssector en mikt in de eerste plaats op de Franstalige markt. Goed nieuws voor consumenten en handelaren?

Sofie Geeroms, baas van BeCommerce, de Belgische vereniging van bedrijven actief in alle vormen van e-commerce, denkt van wel.

"België loopt achter op de buurlanden op het gebied van e-commerce en binnen België erkent Wallonië dat ze een achterstand hebben op Vlaanderen. Het is een goede zaak dat een grote speler als Cdiscount naar ons komt: ze hebben een krachtig platform en genereren heel wat trafiek. En voor veel handelaren gaat het bij het bedrijven van e-commerce niet alleen om het creëren van een webwinkel. Ze moeten ook nog in staat zijn aanzienlijke trafiek te creëren in de hoop hun producten te kunnen verkopen. En dat is nu net wat een ‘market place’ als Cdiscount of Amazon aanbiedt aan lokale handelaren", legt Sofie Geeroms uit. En ze voegt eraan toe: "Het is dus iets positief en een buitenkans voor handelaren in Wallonië die zich op dit platform zullen kunnen aansluiten en zullen kunnen profiteren van een reeks diensten zonder grote kosten te maken. Want de digitalisering vereist aanzienlijke investeringen, niet alleen financieel maar ook op het vlak van management. Grote ketens als Decathlon hebben de middelen om deze digitale bocht te nemen, kleine handelaren niet. En als ze deze trein van de digitalisering niet willen missen, kunnen ze zich verlaten op de platformen van deze grote spelers als Cdiscount."

Voor de baas van BeCommerce wijst de komst van Cdiscount naar België, na andere grote internationale e-commerce-spelers, ook op een gebrek aan anticipatie. "Als u mij had gevraagd of ik liever de oprichting van een groot Belgisch e-commerce-platform had gezien, zou ik ja geantwoord hebben. Maar in België heeft men deze keuze niet gemaakt. In tegenstelling tot bepaalde projecten die bijvoorbeeld in Nederland of Frankrijk zijn opgezet, is in België tien, vijftien jaar geleden niemand opgestaan om deze handschoen op te pakken.  In Vlaanderen hebben we Storesquare maar dat heeft duidelijk moeite om voldoende trafiek te genereren", aldus nog Sofie Geeroms. Is het dan te laat om nog te hopen op een Amazon "made in Belgium"? "Om trafiek te creëren, heb je ofwel een grote lokale markt nodig, ofwel tijd. In België hebben we geen van beide: de lokale markt is klein en we hebben niet geanticipeerd op deze overgang naar e-commerce. Ik wil niet pessimistisch klinken maar de twee sleutelfactoren spelen niet in ons voordeel. Trafiek creëer je niet in één dag…".

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht