Newsletter

Solden: Belg koopt steeds meer kleding online


Vijf tips van BeCommerce om veilig online te winkelen tijdens de solden

Brussel, 29 juni 2018 - Morgen gaan de jaarlijkse zomersolden weer van start. Onderzoek van BeCommerce, de Belgische VZW van webshops, toont aan dat het marktaandeel van online winkelen blijft toenemen. BeCommerce merkt zowel een forse stijging in de online uitgaven als een toename in het aantal online kopers. In het eerste kwartaal van 2018 gaven we in totaal zelfs 16,4% meer uit aan kleding en 10,5% meer aan schoenen en andere accessoires. Dat is ook tijdens de soldenperiode niet anders. Steeds vaker kiest de Belg ervoor om online van de solden te genieten omdat het gewoon gemakkelijk en comfortabel is‘, verklaart Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. BeCommerce verzamelde vijf tips om ook tijdens de solden veilig online te winkelen. 

Belg spendeerde online in eerste kwartaal van 2018 16,4% meer aan kleding 

Het is geen geheim dat de online markt blijft groeien. Dat blijkt ook uit de resultaten van de BeCommerce Market Monitor die BeCommerce eerder deze maand voorstelde. Voor het eerste kwartaal van 2018 merken we reeds een forse stijging in uitgaven en eveneens  een toename in het aantal online kopers. Steeds meer mensen vinden de weg naar de webshops‘, verklaart Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. Een van de grotere stijgers dit kwartaal is kleding: in totaal gaf de Belg online 16,4% meer uit aan kleding.

Concreet gaat het om 1.402.822 Belgische shoppers die samen zo’n 9.191.139 items kochten en dat voor een totaal van zo’n 189,07 miljoen euro. Elke online klant kocht zo gemiddeld 1,94 keer kleding aan en dat telkens voor zo’n 69 euro. 61% van die kopers moest geen leveringskosten betalen. Ook schoenen blijken online zeer populair. In vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar gaf de Belg online 10,5% meer uit aan schoenen en andere accessoires. ‚Online winkelen is tegenwoordig al goed voor zo’n 18% van de totale markt. Dat is een toename van 1% tegenover vorig jaar‘, verduidelijkt Sofie Geeroms. ‘De tijd dat mensen bij solden enkel aan winkelstraten en shoppingcentra denken, is duidelijk voorbij.’ 

Vijf tips om veilig online te winkelen tijdens de solden

  1. Goedkoop en veilig gaan niet altijd hand in hand. Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook. Als je een nieuwe webshop ontdekt, ga je best eerst eens op zoek naar ervaringen of reviews van andere gebruikers.
  2. Beschikt de webwinkel over een klantendienst? Een veilige webshop geeft steeds aan waar de winkel gevestigd is en hoe je de klantenservice kan bereiken. Bij twijfel kan je altijd eens bellen of een mailtje sturen.
  3. Schenk extra aandacht aan de url van de betaalmodule. Enkel als er in de bank een slotje staat en de url begint met ‚https://‘, gaat het om een veilige verbinding.
  4. Heeft de webshop een vertrouwenskeurmerk of kwaliteitslabel? Zo ja, kan je de webwinkel vertrouwen. BeCommerce heeft in 2005 een vertrouwenskeurmerk in het leven geroepen om de consument te helpen. Webshops kunnen dit vertrouwenskeurmerk verkrijgen na een grondige onafhankelijke audit aan de hand van een 40-tal criteria. Daarnaast worden de webshops elke 6 maand onderworpen aan een security scan.
  5. Hoe zit het met bedenktijd en retourkosten? Als consument heb je steeds 14 dagen de tijd om de overeenkomst te herroepen. Tot slot kijk je best op voorhand na hoeveel je moet betalen om een artikel terug te sturen. Tijdens de solden gelden hier vaak andere regels voor.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht