BeCommerce in de Pers

35 partijen kiezen voor vergroening stedelijke logistiek


ENGINEERINGNET.BE - In steden is de logistiek verantwoordelijk voor minstens een kwart van de CO2-uitstoot van het transport. Hoewel leveringsvoertuigen slechts 10-20% van de kilometers voor hun rekening nemen, staat deze sector in voor 30-50% van andere emissies zoals stikstof en fijn stof.

Bovendien zal de vraag naar stedelijk goederenvervoer blijven groeien: steden blijven immers groeien en de consumenten die er leven, werken en ontspannen hebben steeds hogere verwachtingen. Om de steden leefbaar te houden en tegelijk de uitstoot van transport te beperken, is werken aan een duurzame en efficiënte stedelijke logistiek cruciaal.

De deelnemers zullen in deze Green Deal inzetten op het terugdringen van het aantal gereden kilometers en ervoor zorgen dat noodzakelijke kilometers afgelegd worden op gepaste tijdstippen en met milieuvriendelijkere voertuigtypen en zero-emissie voertuigen. 

Er zal bijvoorbeeld onderzocht worden hoe bouwwerven beleverd kunnen worden door cargofietsen, hoe koerierdiensten gebruik kunnen maken van zero-emissie voertuigen en hoe lokale boeren hun producten vlot in de restaurants en winkels in de buurt krijgen. 

Naast directe acties om emissies te verminderen, streeft deze Green Deal ernaar om te verbinden en om de samenwerking tussen verschillende partners te stimuleren. Er is ook een belangrijke rol weggelegd voor ondersteunende partners. Zij zullen een faciliterende rol opnemen.

De Green Deal Duurzame Stedelijke Logistiek is de zevende Green Deal in Vlaanderen. Deze deals zijn er om bedrijven en sectoren verder te ‘vergroenen’. Het gaat om vrijwillige overeenkomsten tussen (privé)partners en de Vlaamse overheid om samen een groen project na te streven. << (Guy Leysen)

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht