BeCommerce in de Pers

Eindejaarsperiode start nu al bij Bol.com


Hoewel het pas maandag Singles' Day - het Chinese alternatief voor Thanksgiving - is, start het internetwarenhuis Bol.com vandaag al met z'n koopjesfestival. Het Nederlandse bedrijf wil de drukte in de lange eindejaarsperiode vol kortingen zo beter spreiden.

Singles' Day of vrijgezellendag ontstond in China als verwendag voor alleenstaanden. Hij werd er gelanceerd als alternatief voor het Amerikaanse Thanksgiving, een familiefeest waar je net cadeautjes voor anderen koopt.

De bedenker was Daniel Zhang, de huidige topman van het internetplatform Alibaba, waar verkopers hun waren kunnen aanprijzen. "Hij speelde daarmee in op de demografische toestand in China, dat veel alleenstaanden kent", zegt Sofie Geeroms van de Belgische federatie van internetwinkels BeCommerce. Er werd gekozen voor de elfde dag van de elfde maand omdat 11/11 vier 1'tjes bevat, 'het' getal voor singles.

In korte tijd is de vrijgezellendag uitgegroeid tot een commercieel belangrijke datum. Vooreerst in China zelf. Vorig jaar werden er op het internetplatform van Alibaba door 400 miljoen mensen voor omgerekend 22,9 miljard euro aan producten gekocht. Ter vergelijking: de bij ons beter bekende koopjesdag Black Friday leidde vorig jaar in de VS 'maar' tot 5,6 miljard euro aan omzet in de online winkels.
"Het zijn niet alleen Chinese bedrijven die via Alibaba verkopen", zegt Geeroms. "Het Amerikaanse Costco verkocht op vrijgezellendag 600 ton noten in een etmaal. Maserati sleet er 33 luxeauto's in 18 seconden. En Alfa Romeo wist er 350 te verkopen in 33 seconden."

70% korting op parfum
Ook bij ons raakt Singles' Day stilaan ingeburgerd. De Nederlandse online verkoper Bol.com, die ook een sterke positie op de Belgische markt heeft, maakt er zelfs een meerdaags evenement van, waarbij elke dag producten met korting worden aangeboden. Voor parfums kunnen die zelfs oplopen tot 70%.

"We wilden een betere spreiding", zegt woordvoerster Marjolein Verkerk. "Op dagen als Singles' Day, Black Friday en in de eindejaarsperiode wordt de hele sector van de online warenhuizen overspoeld met bestellingen. Dat geldt ook voor de logistieke keten. Daarom is een betere verdeling aangewezen."

Bol.com verwacht dit jaar veel van de vrijgezellendag. "Het zit zwaar in de lift. In Nederland is het al een tijdje bekend, in België begint het nu ook aan te slaan. Vorig jaar verkocht Bol.com in 24 uur duizenden artikelen, 70% meer dan in 2017. Bovendien hebben we dit jaar een kalendereffect. Black Friday, een andere belangrijke koopjesdag, zit al dicht bij de periode van Sinterklaas aan." Black Friday wordt bovendien meteen opgevolgd door het zogenaamde Cyber Weekend en Cyber Monday, nog eens twee kortingsfestivals.

Niet bij Coolblue
Producten die het traditioneel goed doen op een Singles' Day zijn parfums, make-up, juwelen, tablets en smartphones. "Hoeveel er precies door alleenstaanden wordt gekocht, weten we niet. Maar de focus ligt wel op zichzelf verwennen, want met Sinterklaas ben je vooral met geschenken voor de kinderen bezig en met de eindejaarsperiode is dat voor andere mensen", aldus nog Verkerk.

Een andere Nederlandse verkoper die zich sterk op Vlaanderen richt, Coolblue, zegt dan weer geen speciale deals te hebben naar aanleiding van 11 november. "We zien er de toegevoegde waarde niet van in", stelt Ottelien van Pelt.

Bij MediaMarkt is de vrijgezellendag uitgebreid tot een weekend met kortingen op smartphones, laptops en tv's. Dat start op vrijdagavond om 20 uur en loopt door tot en met maandag.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht