BeCommerce gaat voor de 14de keer op zoek naar beste webwinkels in België

Vakjury nomineert 16 webwinkels voor de BeCommerce Awards

Brussel, 10 mei 2019 - De BeCommerce vakjury heeft vandaag de genomineerden voor de BeCommerce Awards 2019 bekendgemaakt. De jury selecteerde 16 finalisten uit de talloze webshops die zich voor deze 14e editie inschreven. Consumenten konden stemmen door een online enquête in te vullen waarin gepeild werd naar de kwaliteit en prijs van de producten, de overzichtelijkheid en diversiteit van het productaanbod, de service en gebruiksvriendelijkheid van de online spelers. De winnaar van dé BeCommerce Award zal uiteindelijk beslecht worden na interview door de jury op donderdag 16 mei. Daarnaast zal BeCommerce ook The Special Jury Award en The Special Public Award uitreiken.

BeCommerce erkent voor de 14de keer de beste webwinkels operationeel in België

Op donderdag 16 mei 2019 worden voor de 14e keer de BeCommerce Awards uitgereikt in Dolce La Hulpe Brussels. De BeCommerce Awards zullen uitgereikt worden op basis van de stemmen van de jury (50%) en van het publiek (50%). Beiden kiezen samen welke webshop de beste is in zijn categorie. In totaal zijn er tien prijzen te winnen, waaronder de ‘Beste Start-up Webwinkel‘, de ‘Beste Cross-Border Webwinkel‘ en de ‘Meest duurzame Webwinkel‘. Het publiek kreeg tot 8 mei de kans om een online enquête in te vullen waarin gepeild werd naar de kwaliteit en prijs van de producten, de overzichtelijkheid en diversiteit van het productaanbod, de service en gebruiksvriendelijkheid van de webwinkel.

”Wie de favoriet is van de jury én van het publiek, maakt kans op de ‘BeCommerce Award 2019’”, vertelt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

De Awards

Voor ieder van de tien awards beoordeelt een deskundige jury onder leiding van Ronald Boeckx, e-commercepionier en -ondernemer, de inzendingen aan de hand van algemene en specifiek ontworpen criteria.

Allereerst moet elke webwinkel actief zijn op de Belgische online markt. De jury beoordeelt in dat kader de creativiteit en dynamiek van de website. Dat gaat van de look & feel en de algemene gebruiksvriendelijkheid tot de gebruikte technologieën, zoals het bestaan van een mobiele applicatie. Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met het aantal bezoekers, de aanwezigheid op social media en de online marketingstrategie. “Vanochtend hebben de juryleden de kandidaturen van de BeCommerce Awards 2019 besproken. Dankzij de diverse expertises rond de tafel, werd het een zeer interessante discussie over alle aspecten van e-commerce, die uiteindelijk leidde tot een volledig gedragen keuze in de verschillende categorieën“, vermeldt Ronald Boeckx.

16 genomineerden

Vandaag maakt BeCommerce alvast de genomineerden bekend in de verschillende categorieën in alfabetische volgorde. De definitieve winnaars zullen op donderdag 16 mei 2019 door de jury bekend gemaakt worden.

Beste Start-up Webwinkel

De ‘BeCommerce Start-up Award’ bekroont webwinkels die minder dan twee jaar geleden als 'pure player' webshop op de Belgische markt gestart zijn. De genomineerden zijn Edgard & Cooper, Kazidomi en Vivantas.

Beste in Consumer Journey/UserX

De ‘BeCommerce Consumer Journey/UserX Award’ bekroont de webshop met de beste ‘user experience’ of consumentenervaring. Voor deze prijs worden de technologieën geanalyseerd die de webshop gebruikt, de verwachtingen van de klanten en de strategie op gebied van gebruiksvriendelijkheid. De genomineerden zijn Belfius, Kazidomi en Viata.

Beste Cross-Border Webwinkel

De award ‘BeCommerce Cross-border Award‘ huldigt e-retailers die in minstens twee andere Europese landen zaken doen. De webshops moeten ontwikkeld zijn in de taal van het land waar ze actief zijn, ze moeten in Europa gesitueerd zijn en een strategie hebben om meerdere markten in Europa te veroveren. De genomineerden zijn Edgard & Cooper, Klium en Viata.

Meest duurzame Webwinkel

De ‘BeCommerce Sustainability Award’ beloont webshops met groene bedrijfsvoornemens. De genomineerden zijn Edgard & Cooper, Kazidomi en Lidl-SIMPL.

Beste in Innovatie

De ‘BeCommerce Innovation Award’ huldigt toeleveranciers en dienstverleners voor webwinkels in België. De genomineerden zijn Customer-care.ai, Kazidomi en Lidl-SIMPL.

Beste Omnichannel Webwinkel

De ‘BeCommerce Omnichannel Award’ lauwert webshops die click & brick combineren en dus zowel erg actief zijn in fysieke retail als in online verkoop. De genomineerden zijn Ethias, vanHaren en ZEB.

Beste Advertentiecampagne

De award ‘BeCommerce Advertising Campaign Award’ bekroont reclamecampagnes die perfect werken, zowel online als offline. De genomineerden zijn Koffiemarkt, Lidl-SIMPL en ZEB.

Beste Marketplace

De award ‘BeCommerce Marketplace Award’ bekroont webwinkels die zelf een marktplaats hebben of een connectie hebben met een marktplaats. De genomineerden zijn myCar en Otrium.

Beste Betaalstrategie

De ‘BeCommerce Payment Award’ bekroont webwinkels die innovatief met het betalingssysteem omgaan, met veel aandacht voor de beveiliging en de wijze waarop de webwinkel optreedt tegen fraude. De genomineerden zijn Cashfree, Klium en ZEB.

Beste Logistieke e-speler

De ‘BeCommerce Logistics Award’ beloont de webshop met de beste logistieke strategie, met aandacht voor koolstofvoetafdruk, levertermijn en visie op de ‘last mile’. De genomineerden zijn Lidl-SIMPL, Viata en ZEB.

De Special Jury Award

De Jury zal eveneens de ‘Special Jury Award’ uitreiken aan de webshop die zij vakkundig beschouwt als de winnaar. De genomineerden zijn Ethias, Kazidomi en Veepee - Vente-Exclusive.

De Special Public Award

Het publiek beslist eveneens aan welke webshop de ‘Special Public Award’ wordt uitgereikt. De genomineerden zijn Klium, myCar en Veepee - Vente-Exclusive.

De BeCommerce Award

De BeCommerce Award wordt uitgereikt aan de deelnemer die zowel de favoriet is van de jury als van het publiek. De favorieten die zowel door de jury als het publiek werden genomineerd, zullen door de jury geïnterviewd worden op 16 mei 2019, de dag van de uitreiking zelf. Op basis van deze interviews zal de winnaar van de ‘BeCommerce Award 2019’ verkozen worden.

Wij nodigen u graag uit voor de uitreiking van de BeCommerce Awards op 16 mei 2019 in Dolce La Hulpe Brussels. Graag een seintje naar becommerce@finn.agency indien u aanwezig wenst te zijn.

Over BeCommerce

BeCommerce is de Belgische VZW die door het verstrekken van een formeel vertrouwenskeurmerk aan webshops bijdraagt tot het consumentenvertrouwen in de e-commerce. Dankzij de certificatie, de security scans, de consumentenratings en beoordelingen van e-commercewebsites bouwt BeCommerce mee aan de groei van de sector.

BeCommerce brengt deze doelstellingen eveneens in de praktijk via bewustmakings-, informatie-, kennis- en promotiecampagnes en het ontwikkelen van de BeCommerce-gedragscode. Zij telt onder haar leden en partners voornamelijk webwinkels en bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector en de verkoop op afstand.

Sofie Geeroms
Managing Director BeCommerce