BeCommerce lanceert 5de editie van Shopping100, een overzicht van de 100 beste Belgische webshops

Brussel, 1 februari 2019 – Vandaag stelt BeCommerce de nieuwste editie van de jaarlijkse Shopping100 voor. De BeCommerce Shopping100 biedt een overzicht van de 100 beste webshops in het Belgische e-commerce landschap. Ter gelegenheid van deze ‘houten jubileum’ heeft BeCommerce, in samenwerking met Digicono.my de methodologie van de Shopping100 stevig vernieuwd. “Om de digitale voetafdruk van de webshops operationeel in België te meten, steunt de vernieuwde methodologie nu op acht objectieve en verifieerbare parameters”, verduidelijkt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. Daarnaast delen de CEO’s van de beste Belgische webshops in deze edities ook inzichten, ervaringen en uitdagingen binnen de e-commerce.

Honderd beste webshops in het Belgische e-commerce landschap
BeCommerce lanceert sedert enkele jaren een lijst van de 100 beste webshops in het Belgische e-commerce landschap: de BeCommerce Shopping100. Het overzicht omvat tien verschillende categorieën, namelijk: Clothing, Health & Beauty, Multimedia, Leisure, Electronics, Home, Telecom, Cars, Food & Drinks en Tickets. In elke categorie worden de opgenomen webshops vergeleken met de "Best in Class" van hun categorie. De “Best in Class” webshops zijn online winkels die binnen hun categorie het beste scoren op internationaal niveau. Voorbeelden zijn H&M (Clothing), Ikea (Home) en Netflix (Leisure).

Naast de 100 beste webshops voegde BeCommerce ook een overzicht toe van de 25 winkels die net naast het podium grijpen. Opvallend: van alle 125 online retailers is 20% een pure sang Belgische webshop, in de zin dat hun leiders Belgisch zijn. 29% van de geselecteerde online winkels zijn van Belgische oorsprong of hebben een sterk Belgisch DNA. Van die online retailers met een sterk Belgisch DNA, komen de meesten uit de provincies Oost-Vlaanderen, Antwerpen of Brussel.

Nieuwe methodologie
In de voorgaande vier edities vertrouwde de Shopping100 sterk op omzetcijfers. Dat is bij deze vijfde editie niet meer het geval. “In samenwerking met Digicono.my hebben we besloten om de focus te verleggen naar de digitale voetafdruk van elk bedrijf. Via de digitale footprint meten we hoe de webshop zich online profileert, wat op zijn beurt een sterke indicatie is van de zakelijke prestaties van een webshop”, verduidelijkt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

BeCommerce evalueert de digitale voetafdruk aan de hand van acht objectieve, vergelijkbare en verifieerbare parameters waaronder Search Engine Results Page (SERP), het aantal webshop bezoekers en de drie belangrijkste afzetmarkten. Daarnaast werd het criterium van het omzetcijfer niet langer weerhouden wegens niet verifieerbaar.

“Om de gegevens levendiger te maken en met het oog op onze sharing & caring-waarden, geven we in deze editie ook het woord aan verschillende CEO's. Via verschillende interviews delen de CEO's van de beste webshops met sterk Belgisch DNA, openhartig hun ervaringen over hun afgelegde e-parcours.”