Persberichten van BeCommerce

Belgen spenderen steeds meer online: eerste drie kwartalen van 2018 reeds goed voor een totaal van 7,89 miljard euro


BeCommerce Market Monitor rapporteert voor derde kwartaal een stijging van 7% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar

Brussel, 14 december 2018 – Belgen spenderen steeds meer online, dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een grootschalig onderzoek dat in opdracht van BeCommerce en met de steun van PostNL, Google en Worldline wordt uitgevoerd door GfK. Dit jaar werd reeds 7,89 miljard euro online gespendeerd, een stijging van 7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. “18 procent van de Belgische bestedingen gebeuren online. De cijfers van het derde kwartaal van 2018 tonen op vlak van uitgaven wel een verschil tussen de verschillende landsdelen. Zo kende Vlaanderen (9%) een grote stijging van het aantal online uitgaven in vergelijking met Wallonië/Brussel (5%)”, stelt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

Vliegtuigreizen en accommodatie behouden nog steeds eerste plaats

18 procent van de totale bestedingen gebeuren online in België, hiervoor ziet BeCommmerce geen verschil in Vlaanderen versus Wallonië/Brussel. Vlamingen besteden online echter duidelijk meer aan diensten (68%) zoals reispakketten en verzekeringen in vergelijking met Wallonië/Brussel (61%), waar het aandeel online bestedingen op vlak van diensten zelfs lichtjes achteruit ging.

“Vliegtuigreizen en accommodatie (niet in pakket)” blijft ook dit kwartaal de populairste categorie binnen de online uitgaven. In Vlaanderen is dit goed voor een aandeel van 86 procent en in Wallonië/Brussel 82 procent. Op de tweede plaats staan de “tickets voor attracties en events”, waar 80 procent van de bestedingen van de Vlamingen online gebeurden versus van 71 procent voor Wallonië/Brussel. De derde plaats gaat naar de categorie “pakketreizen” met 66 procent bestedingen online in Vlaanderen in vergelijking met slechts 61 procent van de bestedingen online in Wallonië/Brussel.

Speelgoed, Kleding en Health & Beauty zijn sterkste groeiers

In beide landsdelen stijgt het aandeel van online uitgaven binnen de categorie “Speelgoed” sterk. De online bestedingen binnen deze categorie stijgen van 29 procent in 2017 naar 44 procent dit jaar in Vlaanderen. Voor Wallonië en Brussel stijgt het online aandeel van bestedingen voor speelgoed van 23 procent naar 33 procent. 

Het aandeel van online uitgaven binnen de categorie kleding gaat ook sterk vooruit: voor Vlaanderen stijgt dit van 12 procent in 2017 naar 15 procent dit jaar, in Wallonië/Brussel van 16 procent in 2017 naar 20 procent in 2018. Hoewel het online aandeel van bestedingen voor Health en Beauty met 3,5% in 2018 klein is, kent deze categorie wel een sterke stijging van het online aandeel: +25 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

2,60 miljard online uitgaven in het derde kwartaal van 2018

Tijdens het derde kwartaal namen de online uitgaven toe met 6 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2017. In de periode juli tot en met september 2018 werd er 2,60 miljard euro online uitgegeven in België. Het aantal online kopers in het derde kwartaal steeg licht: 7,1 miljoen versus de periode juli tot september 2017. Belgen spendeerden in het derde kwartaal gemiddeld 367 euro online, een stijging met gemiddeld 15 euro in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Smartphone wordt steeds populairder bij het online winkelen

Steeds meer Belgen gebruiken bij het online winkelen hun smartphone. “Deze trend zagen we reeds in het tweede kwartaal van 2018 en zet zich dit kwartaal verder”, verklaart Sofie Geeroms. “27 procent van de kopers gebruikte voor minstens 1 aankoop dit kwartaal zijn smartphone versus 22 procent in het derde kwartaal van 2017.” De laptop staat dit kwartaal nog steeds op de eerste plaats met een stabiel aandeel van 56%. Op de tweede plaats staat de desktop die steeds minder populair wordt: 31% van de mensen gebruikten de desktop minstens één maal voor een aankoop in het derde kwartaal van 2018 (in 2017 was dit 34%).

Eén op drie Belgische kopers gebruikt PayPal

De meest populaire online betaalmethodes blijven Bancontact (1e plaats) en de kredietkaart (2e plaats). Beide methodes worden door ongeveer de helft van de online kopers gebruikt. Bancontact online werd door 50 procent van de online kopers in het derde kwartaal van 2018 gebruikt, de kredietkaart door 47 procent. Paypal is aan een opmars bezig en bevindt zich nu op de derde plaats. Waar in de periode juli – september 2017 25 procent van de online kopers PayPal gebruikte, is dit gestegen tot 29 procent in 2018.

 

Over de BeCommerce Market Monitor

In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische e-commerce consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een unieke combinatie van verschillende databronnen: continue consumenten datatracking, aangevuld met continue Retail panels en additioneel consumentenonderzoek onder 4000 consumenten per kwartaal. Binnen de definitie van de totale online-markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Aan de hand van de 18 vastgestelde marktsegmenten wordt een onderscheid gemaakt tussen producten en diensten.

B2C aankopen van producten en diensten worden gedekt in de BeCommerce Market Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.

BeCommerce is de opdrachtgever van dit grootschalig onderzoek. De BeCommerce Market Monitor wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt dankzij PostNL, Google en Worldline.

 

Contact : 
Sofie Geeroms
info@becommerce.be
0032 472 32 50 74

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht