Persberichten van BeCommerce

E-commerce in België bevestigt duurzame groei: eerste helft van 2019 reeds goed voor 5,69 miljard euro aan online uitgaven


E-commerce in België ziet stijging van 7% ten opzichte van zelfde periode vorig jaar

Brussel, 16 september 2019 – E-commerce in België blijft gestaag groeien: het aantal online uitgaven en het gespendeerde bedrag stijgen voor het vijfde jaar op rij. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, hét marktonderzoek dat uitgevoerd wordt door BeCommerce via GfK dankzij de steun van PostNL en Google. In de eerste helft van 2019 werd online reeds 5,69 euro online uitgegeven, wat opnieuw een stijging van 7 procent is ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar, een nieuw record.

“In 2018 zagen we al een record aan uitgaven online. De Belgen gaven toen 10,67 miljard euro uit, wat al een half miljard meer was dan de uitgaven in 2017. We zien dat, gedurende het eerste half jaar van 2019, deze consistente groei is verdergezet met 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Als de e-commerce dit jaar aan dit tempo blijft groeien, lijkt het erop dat we dit jaar de magische grens van 11 miljard euro zullen doorbreken”, ziet Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce.

“Vliegtuigreizen en accommodatie” behoudt leiderspositie

In de eerste helft van 2019 werden er alvast zo’n 55,3 miljoen aankopen gedaan online. Dat is een stijging van maar liefst 25% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen ging het al over 44,2 miljoen aankopen. Verder wordt één op vijf uitgaven online gemaakt. Kampioen van de online bestedingen zijn reizen, dit valt ook duidelijk te zien binnen de top 3. Net als de voorbije 2 jaar wordt de top 3 aangestuurd door “vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)”. Deze zorgden voor een online aandeel van 88% in de uitgaven. Op de tweede plaats staat “tickets voor attracties en events”; 8 op 10 tickets voor attracties en events wordt online aangekocht. De top 3 wordt afgesloten met “pakketreizen” die 62% van de online bestedingen inneemt.

“De grootst groeiende categorie is opnieuw “Health & Beauty”. We merken al een tijdje dat deze categorie aan een opmars bezig is en ook in dit kwartaal zien we dat er een stijging is van maar liefst 41% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, voegt Sofie Geeroms nog toe.

9 op 10 online shoppers zijn tevreden

Online shoppers zijn over het algemeen zeer tevreden over hun online winkelervaring. Negen op tien online shoppers geeft aan tevreden te zijn. De belangrijkste redenen voor hun tevredenheid zijn de lage prijs en het gemak van thuis te bestellen. Daarnaast is ook tijdsbesparing voor een op drie respondenten een voorname reden om online te winkelen.

“De BeCommerce Market Monitor gaat ook na wat de Belg als grootste nadeel ondervindt van online winkelen. Daarbij merken we toch dat de verplichting om op voorhand te betalen voor een kwart van de mensen nog als een drempel wordt beschouwd. Daarnaast zijn ook de verzendkosten en gebrek aan contact met het product de grootste nadelen van online shoppen.”, ziet Sofie Geeroms.

Populariteit van online aankopen met smartphone blijft groeien

De smartphone wordt steeds populairder ten koste van zowel desktop en tablet in online bestedingen en aankopen. In de eerste helft van dit jaar werd 18% van de aankopen gedaan via de smartphone. “Ondanks de daling van desktop en tablet voor online inkopen, blijft de laptop wel nog steeds het meest populaire toestel voor het uitvoeren van online bestedingen. Ongeveer de helft van de uitgaven wordt via een laptop verricht (47%)”, verduidelijkt Sofie Geeroms van BeCommerce.

Bancontact blijft het populairste betaalmiddel

Bancontact online bevestigt zijn positie als populairste betaalmiddel in België: 39% van de betalingen in het tweede kwartaal gebeurden via Bancontact online. Dit is echter wel een daling van 10% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Ook de kredietkaart verliest een beetje aan populariteit en zakt van 40% tot 30% van de online aankopen. PayPal behoudt zijn derde plaats en wordt door 14 procent van de kopers gebruikt bij het online winkelen.

 

Over BeCommerce

BeCommerce is de Belgische vzw die ondernemingen, actief op de Belgische markt in de digitale handel, samenbrengt. BeCommerce draagt bij tot het consumentenvertrouwen in de e-commerce door het verstrekken van een formeel vertrouwenskeurmerk aan webshops. Dankzij de certificatie, de security scans, de consumentenratings en beoordelingen van e-commercewebsites bouwt BeCommerce mee aan de groei van de sector.

BeCommerce brengt deze doelstellingen eveneens in de praktijk via bewustmakings-, informatie-, kennis- en onderzoeksprojecten en het ontwikkelen van een eigen Trustmark gedragscode. Bovendien draagt BeCommerce bij tot de creatie van een gunstig economisch en politiek klimaat voor de sector. In het bijzonder ijvert zij voor de opheffing van elke reglementaire beperking die de competitiviteit van de digitale handel met inbegrip van de verkoop op afstand en de verdere ontwikkeling ervan afremt in België.

Zij telt onder haar leden en partners voornamelijk webwinkels en bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector en de verkoop op afstand, alsmede bedrijven die diensten leveren in de logistiek, betaling en IT.

Over de BeCommerce Market Monitor:

In de BeCommerce Market Monitor wordt de totale Belgische e-commerce consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een unieke combinatie van verschillende databronnen: continue consumenten datatracking, aangevuld met continue Retail panels en additioneel consumentenonderzoek onder 4000 consumenten per kwartaal. Binnen de definitie van de totale online-markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Aan de hand van de 18 vastgestelde marktsegmenten wordt een onderscheid gemaakt tussen producten en diensten.

B2C aankopen van producten en diensten worden gedekt in de BeCommerce Market Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.

BeCommerce is de opdrachtgever van dit grootschalig onderzoek sinds 2015. De BeCommerce Market Monitor wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt dankzij PostNL & Google.

 

Sofie Geeroms

Managing Director BeCommerce

info@becommerce.be

+32 2 588 18 88

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht