Persberichten

Lancering van gestandaardiseerde etiketten in Europa bevordert de e-commerce over landsgrenzen heen

Brussel, 21 juni 2017. eShoppers willen kwaliteit, snelheid, transparantie en gemak. De vereenvoudiging van de cross-border etikettering zorgt hiervoor. GS1, een bedrijf dat globale standaarden voor de logistieke keten ontwikkelt en beheert, keurde recent de specificaties goed die een vereenvoudiging van de etikettering mogelijk moeten maken. Dat is een sleutelelement om de huidige groei van 10% per jaar in de e-commerce over landsgrenzen heen te ondersteunen. Het pakket van maatregelen werd vandaag voorgesteld tijdens de vierde editie van de BeCommerce Logistics Summit, op de hoofdzetel van Delhaize in Sint-Jans-Molenbeek.

De goedkeuring van de Technische Specificatie, voorbereid door Ecommerce Europe, betekent een belangrijke doorbraak in de innovatie van grensoverschrijdende pakketleveringsdiensten. “In de huidige, gedigitaliseerde markt verwacht de consument een snelle, transparante en kwaliteitsvolle dienstverlening”, aldus Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce. “De harmonisering van de standaarden tussen de verschillende lidstaten kan een aantal barrières voor de levering van goederen over landsgrenzen heen wegnemen, en bedrijven in de sector van de e-commerce toestaan beter tegemoet te komen aan de verwachtingen van de online consument.”

Concrete voordelen voor de consumenten

Dankzij het gebruik van één uniek label doorheen de hele leveringsketen kunnen bedrijven in de online verkoop hun leveringskosten drastisch terugdringen en een snellere levering verzekeren. Ook op het vlak van traceerbaarheid kunnen stappen vooruit worden gezet. Onderzoek uit 2016 toonde immers aan dat 40% van de leveringen over landsgrenzen heen niet traceerbaar is door een gebrek aan compatibiliteit tussen de verschillende leversystemen[1]. Ten slotte zal de consument kunnen rekenen op meer flexibiliteit als hij een zending wil terugsturen.

De eengemaakte etiketteringsstandaard kan met andere woorden voor een revolutie zorgen in de e-commerce op Europees niveau. BeCommerce, de Belgische vereniging van webwinkels en verkopers op afstand, besteedde vandaag andacht aan het thema tijdens de vierde editie van de BeCommerce Logistics Summit. “Sinds een paar jaren al timmert BeCommerce aan deze doorbraak. Dit volledig open en transparant systeem wordt door GS1 mogelijk op wereld niveau rekening houdend met privacy rechten. Alle e-shoppers en online retailers zullen de vruchten hiervan kunnen plukken ”, besluit Carine Moitier, Managing Director van BeCommerce.

[1] Bron : Cross-border Ecommerce Barometer 2016 (Ecommerce Europe)