Persberichten van BeCommerce

Milieubewust online shoppen? Het kan met deze tips!


Brussel, 4 juni 2019 – Morgen is het Wereldmilieudag. Tijd om even stil te staan bij hoe we met zijn allen milieubewuster online kunnen shoppen!

E-commerce wordt steeds populairder. Uit het meest recente Market Monitor onderzoek van BeCommerce – dé Belgische vzw die de consument helpt om betrouwbaar en veilig online te winkelen – blijkt dat de Belg vorig jaar gemiddeld 10,67 miljard euro uitgaf aan online shoppen. Maar wat is de impact hiervan op het milieu? 

“Een hele belangrijke duurzaamheidsfactor bij het online shoppen is het transport, en meer bepaald die last mile”, stelt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Pakjes worden aan huis geleverd, vaak meerdere keren omdat er niemand thuis blijkt te zijn en als we niet tevreden zijn sturen we het vaak gratis terug. Het is absoluut noodzakelijk dat we milieubewuster online te shoppen!”

Maar hoe doe je dat juist? BeCommerce geeft alvast enkele tips.

1.        Ga bewust om met moment en plaats van levering

Pakjes van bijvoorbeeld Veepee of Newpharma worden meestal overdag geleverd, vaak wanneer er niemand thuis is. Hierdoor moeten de pakjes teruggebracht worden naar een afhaalpunt. Een nutteloze heen- en terugrit en dus ook overbodige CO² uitstoot. Ga daarom bewust om met het moment en de plaats van levering: kies een tijdstip waarvan je zeker bent dat je thuis zal zijn of geef je werkadres op als leveringsadres. Je kan er ook voor kiezen om je pakje af te halen in een afhaalpunt van bv. Mondial Relay, zodat je het kan ophalen op een moment dat voor jou past.

Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce, wijst het transport en de leveringsopties aan als belangrijke duurzaamheidsfactoren van online shoppen. Ook steeds meer retailers zijn zich van deze problematiek bewust en gaan over tot actie:

“Wij hebben tijdens de BeCommerce Awards 2019 kunnen vaststellen dat steeds meer webwinkels op zoek gaan naar een creatieve oplossing voor the last mile-problematiek, zoals fietsleveringen aan huis in steden. Dit is een evolutie die wij alleen maar kunnen toejuichen! Stappers, trappers, openbaar transport en in laatste instantie privaat transport: dat is de prioriteit-schakel in de last mile."

2.      Vermijd het terugsturen van pakjes

Omdat retourkosten vaak gratis zijn, worden heel wat pakjes (te snel) teruggestuurd. Dit is vooral een probleem in de fashionsector. Volgens recent onderzoek wordt bijna de helft van aangekochte kleding op webshops terug naar de leverancier gestuurd, en dat heeft natuurlijk een impact op het milieu.

Om ervoor te zorgen dat de kledij die je aankoopt jou ook werkelijk past, is het aangeraden om de maat goed te controleren. Lees bijvoorbeeld recensies van andere gebruikers over de maten, neem zelf thuis je afmetingen op en kijk of dit overeenkomt met de opgegeven afmetingen online of kies voor kledingstukken binnen een model of merk dat je al in je eigen kast hebt hangen. Als de nieuw aangekochte kledij toch niet past of niet geschikt is, kan je ook eerst even in je omgeving rondhoren of iemand interesse heeft in jouw outfit - voordat je het pakje terugstuurt.

3.      Groepeer je bestellingen

Kies altijd voor de optie van een gegroepeerd pakket wanneer je meerdere items bestelt. Ook als dit betekent dat je wat langer op je bestelling moet wachten. Bundel bij voorkeur jouw bestelling met die van je vrienden of familieleden, als zij van plan zijn om bij diezelfde webshop te bestellen.

4.      Ga bewust om met je nieuwe én ‘afgedankte’ producten

Wanneer je toestellen online aankoopt is het ook aangeraden om aandacht te besteden aan hun verbruik. Let op het aantal kWh die toestellen nodig hebben om te functioneren en controleer of de toestellen voorzien zijn van herbruikbare batterijen.

Ga ook bewust om met je spullen na de online aankoop. Gooi je afgedankte gsm of te vervangen apparaat niet zomaar in de vuilbak, maar breng het naar het containerpark of de recyclageposten van Recupel. Zij recycleren tot 90% van jouw oude apparaat! Sofie Geeroms vult aan: “Sinds kort zijn wij ook een samenwerking met Recupel aangegaan om webshops die elektrische en elektronische apparaten aanbieden bewust te maken van hun wettelijke verplichting om deze apparaten terug in te zamelen en te recycleren. Ook handig om te weten als consument!”

 

Over BeCommerce

BeCommerce is de Belgische vzw die ondernemingen, actief op de Belgische markt in de digitale handel, samenbrengt. BeCommerce draagt bij tot het consumentenvertrouwen in de e-commerce door het verstrekken van een formeel vertrouwenskeurmerk aan webshops. Dankzij de certificatie, de security scans, de consumentenratings en beoordelingen van e-commercewebsites bouwt BeCommerce mee aan de groei van de sector.

BeCommerce brengt deze doelstellingen eveneens in de praktijk via bewustmakings-, informatie-, kennis- en onderzoeksprojecten en het ontwikkelen van een eigen Trustmark gedragscode. Bovendien draagt BeCommerce bij tot de creatie van een gunstig economisch en politiek klimaat voor de sector. In het bijzonder ijvert zij voor de opheffing van elke reglementaire beperking die de competitiviteit van de digitale handel met inbegrip van de verkoop op afstand en de verdere ontwikkeling ervan afremt in België.

Zij telt onder haar leden en partners voornamelijk webwinkels en bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector en de verkoop op afstand, alsmede bedrijven die diensten leveren in de logistiek, betaling en IT.

 

Sofie Geeroms
Managing Director BeCommerce
info@becommerce.be
+32 2 588 18 88

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht