Persberichten

NewPharma uitgeroepen tot beste Belgische webshop tijdens de 13de BeCommerce Awards


Farma is nu definitief toegetreden tot het Belgische e-commercelandschap

Op 17 mei reikte BeCommerce, de Belgische vereniging voor de e-commerce, voor de dertiende keer de BeCommerce Awards uit aan de beste webshops die actief zijn in België. Grote winnaar onder de 52 webwinkels die zich dit jaar inschreven was NewPharma dat de prestigieuze BeCommerce Overall Award – de prijs voor de beste webshop in alle categorieën - in de wacht sleepte.

“In de zorgsector is e-commerce van cruciaal belang”
 
BeCommerce verkoos voor de dertiende keer op rij de beste webshops die actief zijn in België. De online apotheek NewPharma was dit jaar opnieuw de grote winnaar, nadat het ook al in 2015 de prijs voor de beste webshop in alle categorieën ontving. Om in aanmerking te komen voor die Overall Award moeten bedrijven minstens twee jaar bestaan en in die tijd een aanzienlijke vooruitgang geboekt hebben op het vlak van e-commerce, genomineerd worden door de vakjury en zowel de publieks- als de vakjuryprijs in de wacht slepen. NewPharma kon alle criteria netjes afvinken.

Farma in de e-commerce drijft innovatie aan en is in de zorgsector van cruciaal belang”, verklaart Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. “Er komt heel wat kijken bij de verkoop van geneesmiddelen, zowel langs de aanbod- als de vraagkant. Zo moeten niet alleen de geneesmiddelen tot bij de apotheker geraken – met bijbehorende papiermolen en cold chain –, maar ook de patiënt, die zich niet optimaal voelt of niet mobiel is, moet zich hiervoor verplaatsen. Online apotheken, zoals NewPharma, bieden in die zin een groter gemak en zijn een mooie aanvulling op ‘offline’ apotheken.”
Als beste Belgische e-shop mag NewPharma deelnemen aan de E-Commerce Summit die plaatsvindt op 25 juni en 26 juni 2018 in Barcelona.

E-commerce: een belangrijke factor binnen de economische groei
België lijkt vandaag een heuse inhaalbeweging te maken op het vlak van digitale ambitie en initiatieven. “Het is met veel voldoening dat we een grote diversiteit zien in het aantal sectoren dat zich ingeschreven heeft, waaronder de farmaceutische en de culturele sector, maar ook de deelplatformen”, zegt Ronald Boeckx, ondernemer en voormalig CEO van E5 Mode, die dit jaar voorzitter is van de jury.
De genomineerde ondernemingen zijn een bron van inspiratie voor de verschillende bedrijfssectoren om zichzelf heruit te vinden en nieuwe ervaringen en diensten aan te bieden aan hun klanten. “E-commerce is van kapitaal belang voor de competitiviteit, de werkgelegenheid en de economische ontwikkeling van ons land. Met onze activiteiten en de BeCommerce Awards willen we bedrijven aanmoedigen om nog meer digitale initiatieven te ontwikkelen”, aldus Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce.

De gezonde groei van de digitale activiteiten is meer dan ooit noodzakelijk en dat verklaart waarom we de lat bij de evaluaties zo hoog hebben gelegd. We willen voldoen aan de verwachtingen van de consument van vandaag en morgen”, vertelt Boeckx.

7 juryprijzen
De nieuw samengestelde jury deelde dit jaar zeven juryprijzen uit.

  • De prijs voor de beste webshop die in de loop van de voorbije twee jaar opgestart werd, ‘De Beste Startende Webwinkel’, ging naar Vavabid, het online veilingsplatform voor vrijetijdsbestedingen. De resultaten van de Market Monitor 2017 worden dus bevestigd: de Belgische consument boekt zijn reis almaar vaker online.
  • De juryleden reikten dit jaar ‘De Beste Omni-Channel Webwinkel’ uit aan Belfius. De award prijst webshops die click & brick combineren en dus zowel erg actief zijn in fysieke retail als in online verkoop.
  • De award voor ‘Beste Start-Up Webwinkel’ ging naar Modern Blocks, een platform dat het werk van hedendaagse fotografen financieel toegankelijker wil maken. De prijs beloont de beste webwinkel die minder dan twee jaar geleden als webshop op de Belgische markt gestart is.
  • Onder de winnaars van de juryprijzen ook een Nederlands bedrijf: De Bijenkorf ontving de award voor ‘Beste Mobiele Webwinkel’, de prijs voor de commerciële website met de beste mobiele interface.
  • Online apotheek NewPharma werd beloond met de award voor ‘Beste Cross-Border Webwinkel’ voor de beste grensoverschrijdende winkel. De award huldigt e-retailers die in minstens twee andere Europese landen actief zijn. De webshops moeten ontwikkeld zijn in de taal van het land waar ze actief zijn, ze moeten in Europa gesitueerd zijn en een strategie hebben om meerdere markten in Europa te veroveren.
  • Replace Direct, webshop van onderdelen en accessoires voor elektronische apparaten, won de ‘Green & Circular Award’, de prijs voor de webshop die het best het milieu respecteert. Replace Direct wordt hiermee beloond voor zijn groene bedrijfsvoornemens.
  • De award ‘Beste Deeleconomie Webplatformen’ bekroont P2P-webplatformen voor diensten en producten. Het in duurzaamheid investerende autodeelplatform DriveNow Belgium kwam voor deze prijs als winnaar uit de bus.

18.500 Belgen stemden op hun favoriete webshop
Naast een vakjuryprijs werd ook een publieksprijs uitgereikt. Zo’n 18.500 Belgische consumenten brachten daarvoor hun stem uit voor hun favoriete online winkel, in dertien verschillende categorieën. De publieksprijzen van 2018 gingen naar:

  • Klium, de Belgische webwinkel gespecialiseerd in professioneel gereedschap, gaat – net als vorig jaar – aan de haal met de publieksprijs in de categorie Auto & Toebehoren.
  • De foodindustrie is de grootste stijger in de e-commercesector, zo toonde de BeCommerce Market Monitor van 2017 al aan. Milieuvriendelijke concepten binnen de e-commercesector zitten in de lift. Beedrop, het platform dat producten van lokale handelaars gratis aan huis levert, ontvangt de publieksprijs in de categorie Eten & Drinken.
  • De Belgische webshop voor inkt,123inkt, krijgt de publieksprijs in de categorie Consumentenelektronica, nadat het vorig jaar al won in de categorie Multimedia.
  • Modewebshop Vente-Exclusive is al enkele jaren marktleider op het vlak van online privéaankopen in België. Ze zijn er nu in geslaagd om ook een gelijkaardige positie in te nemen in de huis-en-tuinsector en ontvangen dit jaar de publieksprijs in de categorie Huis, Tuin & Dier.
  • Paprika, de Belgische onderneming die zich richt tot vrouwen met een maatje meer kaapt de publieksprijs weg in de categorie Kleding & Toebehoren.
  • Nederlandse webshops doen het goed bij de Belgische consument – zo bevestigt Omoda, gespecialiseerd in damesschoenen en accessoires, dat de publieksprijs in de categorie Schoenen ontvangt.
  • Het nieuwe Belgische platform Luxury Outlet is nog maar enkele maanden actief, maar haalt toch al de publieksprijs in de categorie Lingerie binnen.
  • Niet alleen de vakjury, ook het publiek erkent Replace Direct. Het doet dat in de categorie Multimedia.
  • In de categorie Ontspanning & Vrije Tijd is de Franse sportwinkel Decathlon de grote winnaar. Na jaren is het niet meer weg te denken uit de e-commerce in België.
  • Ook in de categorie Financiële Diensten & Verzekering wordt de beslissing van de jury bevestigd door het grote publiek. Belfius ontvangt de publieksprijs omdat het inzet op e- commerce én dus op de consument.
  • De digitale investeringen van het telecombedrijf Proximus worden opnieuw beloond: het gaat naar huis met de publieksprijs in de categorie Telecom.
  • In de categorie Schoonheid & Gezondheid ook een oude bekende: NewPharma wordt er beloond met de publieksprijs.
  • Traditionele bedrijven, die al zeer lang gekend zijn bij het Belgische publiek, kunnen een succesverhaal binnen de e- commerce sector opbouwen. Dat toont de Nationale Loterij, dat de publieksprijs in de categorie Tickets uitgereikt kreeg.

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht