Persberichten

Chinese markt steeds aantrekkelijker voor Belgische e-shopper


Consumentenbestedingen aan Chinese webshops stijgen met 63%

Brussel, 29 maart 2017 – De Belgische uitgaven bij Chinese webwinkels zijn in 2016 met 63% toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce verzameling, uit de BeShopping100 en de BeCommerce Market Monitor. Ook in de B2B-sector is de online aankoop van Chinese producten in opmars. Vorig jaar kochten Belgische B2B-bedrijven online voor € 100 miljoen euro producten in China.

Belgische consumenten doen hun online aankopen steeds vaker op Chinese websites, en geven daarbij ook meer geld uit. In 2016 is de omzet van cross-border online bestedingen van Belgen bij Chinese webshops gestegen met 63%. In totaal besteedden Belgische consumenten voor € 75 miljoen aan Chinese webshops, goed voor een gemiddelde van 2,7 miljoen bezoeken per maand. China is vooral populair voor de aankoop van telecomproducten, IT en consumentenelektronica.

AliExpress, Lightinthebox en Dealextreme meest populair

AliExpress is veruit het populairste platform bij e-shoppers in ons land. Verder doen ook de webwinkels Lightinthebox en Dealextreme het goed bij de Belgische consument. Dat bleek al uit de BeShopping 100, waar Lightinthebox en Dealextreme respectievelijk plaats 39 en 65 bekleden. Jaarlijks surfen Belgische bezoekers ongeveer 42 miljoen keer naar een van deze drie sites. Uit een studie van Ecommerce Foundation blijkt dat 85% van de online business in China wordt aangedreven door deze ‘Market Places’.

“Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de Chinese markt nog een enorm groeipotentieel heeft. Door de toenemende globalisering worden wereldwijde bestellingen steeds makkelijker”, legt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, uit. “Bovendien is de voorraad van platformen als Alibaba haast onuitputtelijk, en bieden ze vaak goedkopere producten aan dan hun Europese concurrenten. Het valt dan ook te verwachten dat deze trend de komende jaren zal aanhouden.”

B2B Chinese online omzet goed voor bijna € 100 miljoen

De echte driver van de Alibaba Group ligt immers in haar online B2B-aanbod. Belgische bedrijven hebben in 2016 voor een online omzet van bijna € 100 miljoen gezorgd op de Chinese markt. Algemeen wordt aangenomen dat de B2B-transacties tegen 2020 dubbel zoveel omzet zullen genereren als de B2C-markt. Over heel Europa lijkt zelfs de kaap van € 1 triljoen tot de mogelijkheden te behoren. Op woensdag 26 april komt een vertegenwoordiging van Alibaba voor het eerst naar België om hun activiteiten in ons land toe te lichten, in het kader van de eerste BeCommerce B2B Summit.

Informatie over de BeCommerce B2B Summit:

www.becommerce.be/nl/agenda/d/detail/new-becommerce-b2b-summit-1

PRESS COVERAGE

NL

Pub.be, Belgische e-shopper zoekt het in China, pub.be/nl/belgische-e-shopper-zoekt-het-in-china/

Gondola, Aankopen Belgische consumenten in Chinsese webwinkels stijgen fors, www.gondola.be/nl/news/digital/aankopen-belgische-consumenten-chinese-webwinkels-stijgen-fors

FR

Pub.be, L'e-shopper belge attiré par la chine, pub.be/fr/le-shopper-belge-attire-par-la-chine/

Reacties (0)

Je kan de eerste worden die een boodschap in ons gastenboek achterlaat...

← Terug naar het overzicht