PERSBERICHT - De e-commerce sector overstijgt zijn eindejaarsprognose

Brussel, 22 januari 2015 – Uit een onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, blijkt dat de Belgische online handelaars een omzet van 319 miljoen euro hebben behaald tijdens de eindejaarsperiode, ofwel 13,9% van hun totale jaaromzet. Dit is een aanzienlijke stijging (+15%) ten opzichte van diezelfde periode in 2013. Modeartikelen, multimedia en schoonheidsproducten vormen de top 3 van de meest begeerde producten online.

De Belgische e-commerce sector zet zijn groei verder

BeCommerce heeft de verkoopcijfers van meer dan 520 online shops onderzocht (dit komt overeen met 80% van de Belgische e-commerce markt) tijdens de eindejaarsperiode van 2014. Uit dit onderzoek blijkt dat de online handelaars een omzetcijfer van meer dan 319 miljoen euro hebben behaald in de periode van 1 tot en met 31 december. Dit komt overeen met 13,9% van hun totale jaaromzet en betekent een stijging van 34 miljoen euro ten opzichte van 2013.

Online consumptie niet langer beperkt tot kerstperiode

In 2014 hebben klanten hun aankopen vooral tijdens de kerstperiode (van 7 tot 31 december 2014) gedaan, waardoor een nieuw record van 319 miljoen euro omzet behaald werd. De kerstperiode blijft belangrijk voor de online handelaars, maar toch stellen ze veranderingen in de consumptieperiodes vast. Het weekend van Black Friday en Cyber Monday in de Verenigde Staten bijvoorbeeld – het weekend waarin de kerstaankopen traditioneel van start gaan – heeft een grote invloed gehad op de Belgische online handelaars en vertegenwoordigde 7,2% (ofwel 22,9 miljoen euro) van hun omzetcijfer. Deze periode werd op de voet gevolgd door de Sinterklaasperiode, die 6% (ofwel 19 miljoen euro) van het omzetcijfer betekende.

Klassement van de meest begeerde producten online

Modeartikelen en accessoires zijn populairder dan ooit tevoren (+6% ten opzichte van 2013) en behouden ook in 2014 hun eerste plaats in het klassement. Hoewel multimedia en elektronica met 12% dalen, positioneren ze zich op de tweede plaats, op de voet gevolgd door schoonheidsproducten. Speelgoed en hardware/software verdwijnen van het klassement om plaats te maken voor de licht stijgende artikelen als decoratie, keukenaccessoires en voedingsmiddelen. Boeken, cd’s en dvd’s waren minder populair in 2014 en dalen met 8%.

Een overzicht van de best verkopende producten online:

1. modeartikelen en accessoires (56,90%);
  2. multimedia en elektronica (33,30%);
  3. schoonheidsproducten (28%);
  4. decoratie (19,40%);
  5. keukenaccessoires (14,30%);
  6. eten en drinken (12,50%);
  7. boeken, cd’s en dvd’s (10,60%).

Globale prestatie in 2014

In 2014 bedroeg de totale jaaromzet van de Belgische e-commerce 2,3 miljard euro, een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar (1,8 miljard euro). “2014 was een jaar vol innovaties op de Belgische e-commerce markt met lanceringen van nieuwe concepten als de Bancontact/Mister Cash applicatie, het mobiele betaalplatform Sixdots en de jaarlijkse analyse van de top 100 Belgische webshops, BeShopping 100 genaamd. BeCommerce kende een groei van twee nieuwe leden per week en vertegenwoordigt momenteel zo’n 80% van de huidige Belgische e-commerce markt,” aldus Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce.

Dus een Nederlander die voor €100 koopt op een BE webshop zit ook in deze cijfers? door Pieter Caluwaerts

Dit zijn de ontvangsten die Belgische webshops verkrijgen in 2014 door BeCommerce

Wat houdt deze "2,3 miljard euro" in? Zijn dit de ontvangsten die Belgische webshops verkrijgen van Belgische klanten? door Pieter Caluwaerts