Webshops van BeShopping100 (B2C) tekenen 13,5% omzetstijging op in België

Sterke stijging van voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen

Brussel, 15 november 2017 – Uit de laatste cijfers van BeShopping100 blijkt dat de omzet van de Top 100 van webwinkels in deze ranglijst met 3,7 miljard euro is gestegen tot 4,2 miljard euro, een stijging van 13,5%. Voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen groeien sterk.

Op 15 november werden tijdens de BeCommerce Cross-Border Summit de resultaten bekendgemaakt van de vierde editie van BeShopping 100 (www.beshopping.be), de jaarlijkse analyse van de Top 100 van webwinkels in België.

Opnieuw omzetstijging voor de webwinkels van de Top 100

Ook dit jaar is de online sector weer sterk gegroeid. De 100 grootste webwinkels in België behaalden tussen november 2016 en november 2017 een omzet van 4,2 miljard euro, tegenover 3,7 miljard euro vorig jaar. Een van de redenen voor deze toename is dat webwinkels steeds beter worden gerefereerd, met een gemiddelde Woorank-score die van 67,3 in 2016 is gestegen naar 73 dit jaar.

Uit de cijfers blijkt dat de Top 10 van de webwinkels een omzet van 2,4 miljard euro realiseert.

De Top 3 bestaat uit Amazon, bol.com en Apple. Amazon staat voor de derde achtereenvolgende keer aan de top en versterkt zijn positie met een omzetstijging tot 1,2 miljard euro. Hubo boekt dit jaar de sterkste vooruitgang en klimt van de 60e naar de 26e plaats.

Kijken we onderaan de ranglijst, dan zien we dat de omzet van nummer 100 gestegen is van 3,7 miljoen euro naar 5,3 miljoen euro. De omzetdrempel om de Top 100 te bereiken stijgt dus aanzienlijk.

De producten die het meest op internet worden gekocht zijn kleding en schoenen (23% in 2017). Ook voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen groeien sterk. Als we kijken naar de cijfers van de Top 100, dan zien we dat de huishoudelijke artikelen zijn gestegen van 7% in 2016 naar 11% dit jaar en de voedingsmiddelen van 7% naar 10%.

Een groot deel van de aankopen gebeurt via webwinkels die buiten onze grenzen opereren

79% van de websites waarop de Belgische consument koopt, is buitenlands. De Belgen kopen dus voor 3,7 miljard euro in buitenlandse webshops van de Top 100, namelijk Amazon (Verenigde Staten), bol.com (Nederland), Apple (Verenigde Staten), Zalando (Duitsland), Coolblue (Nederland), enz. Hierbij is het belangrijk op te merken dat 31% van de webwinkels van Belgische herkomst  geconsolideerd is in grote buitenlandse e-commercegroepen (bijvoorbeeld: Vanden Borre - Groep Darty-Fnac, Brico - Maxeda DIY, Delhaize - Royal Ahold, Telenet - Liberty Global, enz.).

Volgens Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, de Belgische vereniging voor e-commerce, "worden onze grensoverschrijdende aankopen gestimuleerd door onze open, multiregionale en meertalige cultuur".

Belgische webondernemers verkopen enorm veel in het buitenland

De ranglijst van de Cross-Border Top 50, die de Belgische webwinkels opsomt die het meest in het buitenland verkopen, laat zien dat Belgische webondernemers enorm veel buiten onze landsgrenzen verkopen. Gezien de geringe grootte van ons land is het voor de Belgische webwinkels immers aan te raden om voor een internationale strategie te kiezen.

In de Cross-Border Top 50 vinden we vooral nichespelers met een specifiek product. Hun webwinkels trekken voornamelijk klanten uit Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

89,74% van het gemiddeld aantal bezoekers van de Cross-Border Top 25 komt uit het buitenland (tegenover 83,8% vorig jaar), wat nogmaals het sterke groeipotentieel van de grensoverschrijdende e-commerce voor de Belgische spelers accentueert.

Dit jaar zijn de beste online verkopers van de Cross-Border Top 50 het Belgische Ice Watch, dat de eerste plaats inneemt en twee plaatsen gestegen is ten opzichte van vorig jaar, Myrwatches op de tweede plaats voor het tweede achtereenvolgende jaar en Leonidas op de derde plaats van het klassement.

De twee categorieën die dit jaar de meeste vooruitgang hebben geboekt, zijn ook hier de voedingsmiddelen en de huishoudelijke artikelen. Wat de categorie van de voedingsmiddelen betreft, wordt dit grotendeels verklaard door de komst van nieuwe Waalse webwinkels die zich voornamelijk toeleggen op de verkoop van typisch Belgische levensmiddelen en dranken.

Een positieve noot is de stijging van de Woorank-score van 57,6 naar 61,3 tussen 2016 en 2017”, legt Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce, uit. “Deze score laat zien dat de verwijzingen naar de webwinkels in de Cross-Border top jaar na jaar verbeteren. Met een gemiddelde Woorank-score van 61,3 kunnen kleinere grensoverschrijdende nichewebwinkels leren van hun grotere collega’s uit de Top 100, die een Woorank-score van 73 hebben.”