European Parliament’s Report on ePrivacy not in line with business realities, may put EU businesses at risk and hamper innovation

Brussels, 19 October 2017 - Ecommerce Europe regrets today’s adoption of the European Parliament’s LIBE Report on the ePrivacy Regulation. The Report may negatively impact European online merchants’ business models and consumers’ online shopping experience significantly. Moreover, the Report does not take sufficiently into account the crucial role that electronic communications and data-driven marketing play in modern e-commerce.

Hoe bescherm je jezelf tegen oplichting op online verkoopssites?

Brussel, 16 oktober 2017 – Een consument op twee vertrouwt op het BeCommerce label om veilig online te shoppen. BeCommerce, de Belgische vereniging van webwinkels en digital commerce spelers, herinnert – na publicatie van het jaarlijks rapport van de Economische Inspectie – dat het belangrijk is te controleren of een webshop houder is van het BeCommerce label voordat u aankopen doet. Het label is de garantie van de bescherming van de consument. In geval van niet-naleving van het reglement door de houder van het label kan de consument een klacht indienen bij BeCommerce. Zo ontving de vereniging 368 klachten van januari tot september 2017.

Online bestedingen stijgen in de eerste 6 maanden van 2017 met 10% naar 4,9 miljard euro

Brussel, 7 september 2017 – Tijdens het eerste semester van 2017 werd er al 10 procent meer online gespendeerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral in bepaalde categorieën kopen Belgen steeds vaker online. In de categorie ‘computer en accessoires” bijvoorbeeld zien we maar liefst een stijging van 31 procent in online uitgaven tegenover hetzelfde semester vorig jaar. Dit brengt het aandeel van alle uitgaven die online gebeuren in deze categorie op 23 procent. Dit blijkt duidelijk uit de meest recente cijfers van BeCommerce Market Monitor.

Lancering van gestandaardiseerde etiketten in Europa bevordert de e-commerce over landsgrenzen heen

Brussel, 21 juni 2017. eShoppers willen kwaliteit, snelheid, transparantie en gemak. De vereenvoudiging van de cross-border etikettering zorgt hiervoor. GS1, een bedrijf dat globale standaarden voor de logistieke keten ontwikkelt en beheert, keurde recent de specificaties goed die een vereenvoudiging van de etikettering mogelijk moeten maken.

Voor het eerst groeit ecommerce in Wallonië sneller als in Vlaanderen

De online uitgaven in Wallonië gedurende het eerste kwartaal van 2017 zijn met meer als 10 procent gestegen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Voor Vlaanderen was dit 4.5 procent, wat de online Belgische uitgaven voor dit eerste kwartaal van 2017 op 2,44 miljard euro brengt. De Belg blijft fan van online shoppen. Vooral diensten zoals vliegtuigtickets en accommodatie blijven extreem populair online. Dit blijkt duidelijk uit de recentste cijfers van BeCommerce Market Monitor.