E-commerce, de remedie voor Covid-19 ?

De Europese Bankautoriteit heeft  een verklaring gepubliceerd over consumenten- en betalingskwesties in het licht van COVID19.

Odoo + afbeelding en tekst

 

De Europese Bankautoriteit heeft een verklaring gepubliceerd over consumenten- en betalingskwesties in het licht van COVID19. De EBA is van mening dat onder de huidige omstandigheden passende maatregelen nodig zijn om bij te dragen tot de bescherming van de consument en de ordelijke werking van betalingsdiensten in de hele EU.

Specifiek voor online handel, de EBA stelt dat het zal "ondersteuning bij het uitgeven en verwerven van de inspanningen van betalingsdienstverleners om zich op hun klanten te concentreren, door de verplichting van hun NCA om uiterlijk op 31 maart 2020 te rapporteren hun bereidheid om te voldoen aan de sterke vereisten voor klantverificatie voor e-commerce-kaartgebaseerde transacties(uiteengezet in taak 3 van tabellen 1 en 2 van het EBA-advies over de migratie naar SCA) te schrappen. Hoewel alle andere in het advies genoemde vereisten ongewijzigd blijven, zal de EBA de gebeurtenissen blijven volgen en beoordelen welke eventuele aanvullende maatregelen moeten worden genomen"

De concrete implicaties van deze verklaring over de huidige termijn voor de migratie naar SCA tegen 31 december 2020 is vooralsnog onduidelijk.

Gezien de omstandigheden en de verwachte ernstige economische gevolgen van COVID19 voor de retailsector, overweegt Ecommerce Europe een gezamenlijke verklaring op te stellen waarin om opheldering wordt gevraagd en een officiële uitbreiding van de overgang naar SCA.


Bron

Dinsdag 31/03/2020