Transportdiensen buigen maar breken niet

Online verkoopsites voor schoonheids-, voedings- en farmaceutische producten doen het erg goed, terwijl veel andere sites vrijwel stilstaan", zegt Sofie Geeroms, de managing director van BeCommerce, de Belgische e-commerce-organisatie.

Odoo + afbeelding en tekst

 

Focus op de essentie

Terwijl de online bestellingen voor basisbenodigdheden dramatisch toenemen, zijn ze voor niet-essentiële producten over het algemeen sterk gedaald. "Online verkoopsites voor schoonheids-, voedings- en farmaceutische producten doen het erg goed, terwijl veel andere sites vrijwel stilstaan", zegt Sofie Geeroms, de managing director van BeCommerce, de Belgische e-commerce-organisatie.

In beide gevallen wordt de situatie door de directeur als "extreem" omschreven. Als voorbeeld noemt Sofie Geeroms het geval van Lens Online, de online opticien, waarvan de verkoop meer dan verdubbeld is sinds het begin van de lockdown. Omgekeerd noemt ze Tele Ticket Service, een online verkoopplatform voor evenemententickets, dat zijn omzet heeft zien verdampen. "Het is een echte crisis, maar e-commerce maakt het mogelijk om aan de primaire behoeften van de bevolking te voldoen", vervolgt ze. "We willen de consumenten vertellen dat onlinewinkels hen de vrijheid geven om te kopen wat ze willen, niet alleen maar lokale producten", benadrukt ze.

Aan de kant van de e-commerce-giganten blijft de dienst ook verzekerd als er zich bepaalde beperkingen voordoen. Amazon zegt bijvoorbeeld: "Geef voorrang aan de producten die klanten het meest nodig hebben. Sommige andere producten kunnen tijdelijk niet beschikbaar zijn en de levertijden kunnen langer zijn dan normaal. Bol.com, de Nederlandse online marktplaats, waarschuwt ook voor het risico van langere levertijden dan gebruikelijk. Hetzelfde geldt voor de Chinese Alibaba of de Japanse Rakuten.

Bron

Dinsdag 31/03/2020