Sterke daling van de verkoop van non-food: eerste cijfers

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hadden een onmiddellijke impact op de omzet van de Belgische non-food detailhandelaars, zegt GfK.

Odoo + afbeelding en tekst

 

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hadden een onmiddellijke impact op de omzet van de Belgische non-food detailhandelaars, zegt GfK. De mode-industrie heeft het zwaar te verduren, terwijl de elektrische sector er tot nu toe in slaagt om een enorme overgang te maken van fysieke naar online handel.

De eerste cijfers die momenteel door het marktonderzoeksinstituut GfK worden gepubliceerd, hebben betrekking op week 11 (week van 9 tot 15 maart). In deze periode waren er nog geen algemene winkelsluitingen vastgesteld: pas vanaf het weekend moesten de winkels hun deuren sluiten. Dit had vooral gevolgen voor de modesector, die een derde van zijn omzet direct verloor. Alle amusementscategorieën (muziek, films, spelletjes en boeken) lieten ook een daling zien (-14%), met uitzondering van de kinderboeken (+6%). 

"We verwachten dat de impact van week 12, wanneer de winkels volledig gesloten zijn, nog groter zal zijn", zegt GfK Belgium sales manager Wim Boesmans, "en de vraag is in hoeverre de online verkoop deze winkelsluitingen in de komende weken zal kunnen compenseren. »

Bron

Dinsdag 31/03/2020